ING denkt dat AI straks voor ons gaat winkelen. Ik denk dat ING de consument onderschat.
De geschiedenis van technologie kent een opmerkelijk patroon. Vrijwel iedere grote innovatie wordt in eerste instantie gepresenteerd als een hulpmiddel voor mensen, maar verandert al snel in een verhaal waarin mensen zelf overbodig zouden worden. Het internet zou fysieke winkels vervangen, e-mail zou het einde betekenen van de post, social media zou traditionele media wegvagen en zelfrijdende auto’s zouden ons binnen enkele jaren van het stuur verdrijven. Inmiddels weten we dat de werkelijkheid meestal iets weerbarstiger is dan de presentatie op een congrespodium.
Nieuws,AI, Retail,
Pieter de Kok
16 juni 2026