‘Zonder AI gaan we het niet redden’

Finance professionals in het mkb zijn nog niet klaar voor AI, blijkt uit onderzoek van Visma. De softwareleverancier ziet het als haar verantwoordelijkheid om het vertrouwen van de financials in AI-tools te winnen. Dat zegt Heiko Bonenkamp, business area director bij Visma. “AI kan het werk leuker maken. Daar ben ik heilig van overtuigd.”

Hij kan heel enthousiast worden van softwaretoepassingen, heeft wel eens een simpele website in elkaar gedraaid, maar heeft amper ooit iets geprogrammeerd. Als niet-techneut weet hij echter waar de mogelijkheden en beperkingen liggen bij software. Dat vertelt Heiko Bonenkamp aan het begin van het interview, als hij zich voorstelt. “Ik kom uit een ondernemersnest. Daarom studeerde ik small business en retail aan de Hogeschool Haarlem, een commercieel-praktische opleiding.”

Bonenkamp maakte – tot verdriet van zijn moeder – zijn studie niet af omdat hij na een stage een softwarebedrijf begon. “De combinatie van het bedrijfsleven en software trok me erg aan,” zo verklaart Bonenkamp zijn keuze van 25 jaar geleden. Het softwarebedrijf werd een succes. Eind 2018 verkocht Bonenkamp het bedrijf aan Visma. Bonenkamp was onder Visma drie jaar managing director van Visma ProActive. Momenteel is Bonenkamp business area director bij Visma.

Visma staat bekend als sponsor van één van de grootste wielerploegen. Het softwarebedrijf bestaat uit meer dan 180 ondernemingen, verdeeld over dertig landen en met meer dan 15.000 werknemers. Sinds 2021 werkt Bonenkamp voor het segment medium en large enterprises, één van de vier segmenten van Visma. Dit segment is onderverdeeld in drie delen: ERP, HRM & Payroll, en ERP Add-ons. ERP staat voor enterprise resource planning.

Met ERP-software biedt Visma een systeem om bedrijfskritische taken, processen en workflows binnen een organisatie of bedrijf te managen en te stroomlijnen. ERP Add-ons zijn applicaties die een toegevoegde waarde bieden aan de ERP-systemen. “We houden ons bezig met geautomatiseerde factuurverwerking, accounts- en payroll processen, purchase tot pay-processen, e-invoicing, dat soort dingen.”

Naast zijn werk is Bonenkamp vader van drie kinderen en houdt hij van fietsen door de duinen. Hij traint voor Alpe d’Huzes, waar hij met Visma-collega’s aan deelneemt.

Wat verstaat u onder AI?

“AI is een containerbegrip. Je ziet dat veel mensen het lastig vinden om precies aan te geven wat het inhoudt. Kunstmatige intelligentie is meer dan het toepassen van een setje regels. Veel bedrijven plakken regelmatig het label van AI, terwijl het dan meer gaat over robotisering van een proces. Dat kan tot waanzinnige resultaten leiden, maar het is geen kunstmatige intelligentie.     AI gaat voor mij veel meer richting machine learning, wiskundige modellen, algoritmes, waarbij een systeem zelfstandig komt met een voorstel op basis van beschikbare data.”

Moeten we veel van AI weten om het toe te kunnen passen?

“Nee. Het gaat erom wat voor waarde we kunnen toevoegen met AI. Mensen gebruiken de term ‘AI’ omdat het hip klinkt, maar daar gaat het ons niet om. Waar kunnen wij het inzetten om klantwaarde te creëren? Dat kan best breed zijn, als je bij Visma kijkt. Ons onderzoek ging heel veel over toepassing in de accountancy, maar bij Visma zijn we actief in een breed scala aan sectoren. We kijken hoe we AI kunnen toepassen in de zorg, in het onderwijs, en ook in de accountancy.”

Gaat Visma op zoek naar een oplossing op maat?

“Ja en nee. Visma is een groot bedrijf, met die meer dan 180 ondernemingen, met allemaal een sterke autonomie, maar we hebben ook een intern organisatie van specialisten in machine learning en data wetenschappers die voor intern gebruik toepassingen ontwikkelen, gestoeld op  ’s waar de Visma-bedrijven gebruik van kunnen maken. We willen niet dat elk Visma-bedrijf het wiel moet uitvinden. Als ze dingen interessant vinden, of als ze zelf een interessante use case hebben, kunnen ze dat voorleggen. Op deze manier maken ze gebruik van de grootte van Visma.”

Heeft Visma al een use case in AI ontwikkeld?

“Ja, er zijn meerdere use cases ontwikkeld, een heel scala zelfs. Dat varieert van route-optimalisatie voor ambulante verpleegkundigen (zodat ze veel efficiënter kunnen werken) tot anomaly detection, zodat afwijkingen in bijvoorbeeld facturen sneller worden opgespoord, en dat een workflow hierop kan worden afgestemd.”

Verwacht u dat AI breder zal worden toegepast?

“Ja, dat is top of mind bij alle bedrijven. Wat het voor een softwarebedrijf als Visma lastig maakt is dat je op twee verschillende vlakken moet acteren. Enerzijds hebben we een bedrijf, of eigenlijk meerdere bedrijven, te runnen. Je kan AI inzetten om je bedrijf beter te laten functioneren, voor support, om processen verder te automatiseren, klanten sneller te kunnen helpen, voor je eigen interne processen. Anderzijds wordt van ons ook verwacht dat we slimme toepassingen in onze producten naar de markt brengen.”

Hoe snel gaat de ontwikkeling van de slimme toepassingen?

“Het gaat constant door, knetterhard op dit moment. Dit geldt voor het naar de markt brengen van de slimme toepassingen, maar ook voor het testen en trainen van modellen. Zo draait de route-optimalisatie al een aantal jaren. Die techniek wordt in steeds meer bedrijven toegepast. De anomaly detection draait ook al langere tijd in verschillende vormen. Het geautomatiseerd coderen van de facturen draait al twee jaar bij Visma ProActive. Zo zijn we constant verbeterslagen aan het maken, op allerlei snijvlakken.”

Wat voor toepassing ontwikkelt Visma in de zorg?

“Voor één van de Nederlandse bedrijven in de zorgsector werken we aan een fantastische toepassing. Dat gebeurt in een pilot, om te kijken wat er kan maar ook wat er mag. Zorgmedewerkers houden dossiers bij van patiënten. Als een verpleegkundige bijvoorbeeld van vakantie terugkomt zorgt de AI toepassing voor een op maat gemaakt verslag waarin alle highlights staan vermeld. Zo is de verpleegkundige direct op de hoogte en hoeft hij of zij niet zelf op zoek te gaan naar alle belangrijke informatie. Dit scheelt ontzettend veel tijd en verbetert ook de kwaliteit van de zorg. Dat vind ik echt mooi en daar ben ik echt trots op.”

Wordt het werk daarmee ook aantrekkelijker?

“Ja. Er zijn best een aantal maatschappelijke problemen. Niet alles kan je oplossen met software, maar ik ben er van overtuigd dat we daar een wezenlijke bijdrage aan kunnen leveren. Er is veel werkdruk en het is lastig om goede mensen te vinden in de zorg en in het onderwijs. We zijn er nog lang niet, maar ik denk wel dat dit soort toepassingen essentieel zijn om het werk haalbaar en aantrekkelijker te maken.”

Heiko Bonenkamp, business area director bij Visma

De financieel professional is nog niet klaar voor AI, bleek uit onderzoek van Visma. Had u deze conclusie verwacht?

“Ja. Ik denk dat het heel menselijk is. Het lastige van AI is dat je transparant maakt wat er nu gebeurt. Ergens is AI een soort toverdoos. Neem bijvoorbeeld factuurverwerking: mensen stellen voor om een factuur op een bepaalde manier te boeken, en kunnen daarvoor redenen aangeven. Gebruikers zijn gewend om specifieke taken op een bepaalde manier te doen en vinden het lastig om de volgende stap te zetten naar iets onbekends. ‘Onbekend maakt onbemind’, dat spreekwoord geeft aan dat mensen het spannend vinden om iets nieuws te doen.”

Geldt dit ook voor de accountancy?

“In de accountancy bestaat nog steeds het oude adagium ‘Vertrouwen is goed, maar controle is beter’. Niet iedereen zit daar hetzelfde in, maar de toepassing van AI brengt wel een andere dimensie. Het is een mooi proces waar we in zitten, en Visma heeft een verantwoordelijkheid om de klanten daarin mee te nemen.”

Lukt het om de klanten daarin mee te nemen?

“Zeker. Het is een reis die vol in beweging is, absoluut. Onze klanten zijn ook druk bezig om hun processen efficiënter te maken en goed neer te zetten. In de accountancy is het ontzettend lastig om genoeg gekwalificeerde mensen te krijgen. Ik ben ervan overtuigd dat AI daarvoor één van de oplossingen is.”

Waarom vertrouwt de financieel professional AI-tools nog niet?

“Je moet eerst investeren voordat je met nieuwe techniek kan gaan werken. Je wilt weten waar je aan begint. Dat kost ook wat tijd. Als je elke dag een hoge workload hebt is het lastig om daar tijd voor te maken. Ik denk dat wij die drempel zo laag mogelijk moeten maken. Dat is belangrijk. Financials zijn gewend om op een bepaalde manier te werken. Als ieder zijn ding doet en je kan erop vertrouwen, waarom moet dat op een andere wijze? Dat is de gedachte van de financial.”

Hoe denkt u er zelf over?

“Ik denk dat we uiteindelijk weinig keuze hebben om erin mee te gaan. Met name als je ziet welke uitdagingen er op de arbeidsmarkt zijn.”

In de accountancy dreigt er een tekort aan capaciteit te ontstaan. Kan AI hierin helpen?

“Ja, daar ben ik heilig van overtuigd.”

Waarom vindt u dat?

“De term ‘revolutie’ wordt misschien te vaak gebruikt, maar we hebben het over een grote technologische ontwikkeling die impact heeft op de maatschappij. Veel mensen vrezen voor hun baan door de komst van AI. Ik denk dat dit één van de uitdagingen is waar we nu voor staan. Ik weet zeker dat AI impact gaat hebben op de arbeidsmarkt, maar ik denk niet dat we volgend jaar massaal op het strand liggen omdat AI al onze banen overneemt. Wel gaan er dingen veranderen, de markt komt in beweging.”

Ook in de accountancy?

“Ja. Natuurlijk staat er ook druk op de accountancy, maar ik denk dat AI het werk vooral leuker en uitdagender maakt. Deze toepassingen zijn ontzettend geschikt om grote hoeveelheden repetitief werk te automatiseren. Ook als accountant wil je toch in gesprek met de klant, om te weten wat er achter de cijfers zit, het verhaal achter de winst- of verliesrekening. Als accountant ga je daar meer tijd voor krijgen.”

Accountants krijgen meer tijd voor analyse en het gesprek met de klant, maar ze moeten de uitkomsten van de AI-tool wel goed controleren. Dat kost toch ook tijd?

“Uiteraard. Maar heel veel toepassingen met AI, bijvoorbeeld het coderen van facturen, stellen een bepaalde combinatie voor, inclusief een betrouwbaarheidsanalyse. Het systeem gaat pas een voorstel doen als we meer dan 90 procent zeker weten dat we goed zitten.”

Hoe kan het vertrouwen van financials in AI worden verbeterd?

“Ik denk dat het een reis is waar we in zitten. Vertrouwen moet je opbouwen en moet je verdienen. Voor ons ligt daar een grote verantwoordelijkheid. We moeten AI niet als buzzword overal op plakken, maar we moeten vooral leveren en de toegevoegde waarde aantonen. Dan moet ook blijken of je daar op kan varen. Daarnaast is het ook een kwestie van klanten daarin meenemen en laten zien wat er kan en wat niet. Zo bouw je dat vertrouwen stukje voor stukje op.”

Waar is dat makkelijker? Bij grote of bij kleine bedrijven?

“Bij grote bedrijven heb je wel vaak wat meer ruimte. Dan gaat het om grote hoeveelheden, en dat is vaak belangrijk om tot goede resultaten te komen. Kleine bedrijven kunnen ook interessant zijn, als je zoals een accountantskantoor veel kleine bedrijven in één keer kan bedienen. Kleine bedrijven hebben over het algemeen een eenvoudiger manier van boekhouden, veel minder boekhoudkundige dimensies. Het is anders.”

Kan AI ook handig zijn bij kleine bedrijven?

“Ja, en dat gebeurt al. Ondernemers willen bezig zijn met de onderneming. Als je een webshop of een fietsenwinkel bent begonnen wil je toch niet op zaterdagavond nog eens je hele boekhouding handmatig doen? Het is alleen maar fijn als je voorstellen krijgt die je moet goedkeuren en waarbij het systeem je attendeert op verdachte boekingen, en als je dat gedaan hebt ben je klaar. Zo kan je je als ondernemer richten op je onderneming.”

Er zijn nog steeds ondernemingen die met papieren bonnetjes werken.

“Ongetwijfeld, die zijn er nog. Als iedereen alles al volledig had geautomatiseerd zou ik niet vrolijk worden.”

Ziet u zichzelf als voorvechter om het vertrouwen in AI op te vijzelen?

“Ik ben daar nuchter in. Ik denk dat het van essentieel belang is, dat als we succesvol willen blijven met onze bedrijven en producten, dat we de adoptie van AI omhoog krijgen. Daar hebben we als leverancier van software een verantwoordelijkheid in. En ik zie de toegevoegde waarde in de toepassing van AI. Dat zit niet alleen in groei van winst of omzet, maar kan ook zitten in andere zaken, zoals meer efficiency en het overnemen van de veelvoorkomende repeterende werkzaamheden. Zonder AI gaan we het niet redden.”

Volgens Pieter de Kok, managing partner bij accountancykantoor Coney Minds, zijn financials te nuchter om achter de hype van AI te lopen. Heeft hij gelijk?

“Ik vind het goed om nuchter te zijn, maar ik denk dat je AI niet alleen als hype moet zien. Ik weet dat AI soms wordt gebruikt als hype en buzzword. Dan is het terecht dat je daar niet direct achteraan loopt. Maar ik zie ook dat de wereld verandert. De AI-assistent regelt inmiddels de meetings. Zo zijn er tal van slimme toepassingen die ons dagelijks leven gaan veranderen. Ik geloof daar heilig in. In het verleden werd er veel beweerd over revoluties door big data en web     shops, waardoor winkelstraten zouden verdwijnen. Deze ontwikkelingen hebben wel impact, maar we moeten het ook met realisme bekijken. Het verandert, en dat is heel gezond.”

Zijn er ook risico’s? Volgens universitair docent Bart van der Sloot moeten we letten op AI om risico’s te beperken.

“Ik ben het ontzettend met hem eens. Bij Visma kijken we kritisch naar de risico’s, voordat we toepassingen naar de markt brengen. Zoals: kan het wel, zoals we gegevens verwerken? We kunnen ook een gesprek hebben over ethische toepassing van AI, en terecht. Maar AI is niet iets wat zich tegen laat houden. Daarom kan je er beter mee bezig zijn, kijken hoe je de meerwaarde kan benutten en de risico’s beheersbaar kan houden. Dat is de weg die we moeten gaan.”

Tips van Heiko Bonenkamp

Terugkijken: webinar ChatGPT voor dummies
Wouter Kranenburg en Coen Lucasse van Ecare vertellen in een webinar over de mogelijkheden van ChatGPT in de zorg. ‘Een echte aanrader om te kijken als je wilt zien hoe we binnen Visma impact maken in de zorgsector met behulp van AI,’ aldus Bonenkamp.

The human side of enterprise met Yvette Hoogewerf

Segment director Yvette Hoogewerf van Visma vertelt over wat nodig is om goede producten om te vormen tot uitzonderlijke oplossingen, en wat verandert met de komst van AI.

AI doet intrede bij Visma-bedrijven

Håkon Ruud, business development manager AI bij Visma, begeleidt Visma-bedrijven die AI in hun software willen integreren. Hij licht de AI initiatieven toe.

Bekijk meer artikelen over AI in de accountancy

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Commentaren
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties