Finance professionals in het mkb zijn nog niet klaar voor de implementatie van kunstmatige intelligentie (AI). De meesten hebben nog niet genoeg kennis van AI en vertrouwen de technologie nog niet, blijkt uit onderzoek van Visma.
Kunstmatige intelligentie oftewel artificial intelligence (AI) kan de efficiëntie en productiviteit verhogen in diverse sectoren, maar finance professionals in het mkb zijn er nog niet klaar voor. Ze vrezen vooral dat AI niet betrouwbaar is en dat de privacy en datasecurity in de knel komen. Ook laat het kennisniveau te wensen over: slechts 16 procent denkt dat er in het eigen bedrijf genoeg kennis is over de mogelijkheden van AI of genoeg expertise is om met AI-tools te werken.
Onderzoek
Dat blijkt uit onderzoek dat Visma liet uitvoeren onder 331 Nederlanders, die werken in het mkb of bij een groot bedrijf en (mede)verantwoordelijk zijn voor beslissingen over financiële zaken. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 23 procent van de finance professionals een voordeel ziet in het gebruik van AI om bij financiële processen te betere inzichten te komen. Dertig procent denkt dat AI kan helpen om financiële processen te automatiseren.
Kansen en risico’s
Voorstanders van AI zien vooral kansen bij het automatiseren van taken die vaak worden herhaald. Zij geven aan dat de inzet van AI ervoor kan zorgen dat processen in het bedrijf efficiënter verlopen. Tegenstanders zien bewaren in de kennis en skills in de organisatie en in de betrouwbaarheid, privacy en beveiliging van data. Van de finance professionals zeggen de meesten (59%) dat ze geen enkel bedrijfsproces aan AI zouden toevertrouwen.
Kennis van AI
Tegelijkertijd weten de meest finance professionals nog weinig af van AI. Zo zegt 9% van de bevraagden dat ze veel weten over AI, terwijl 38% aangeeft helemaal geen kennis te hebben op het gebied van AI. Ongeveer de helft (53%) zegt een beetje over AI te weten. Slechts 16% geeft aan dat het gebruik van AI hoog op de agenda staat in de organisatie. En slechts 16% geeft aan dat er überhaupt voldoende kennis over de mogelijkheden van AI in de organisatie aanwezig is.
‘Onbekend maakt onbemind’
“Onbekend maakt nog steeds onbemind,” concludeert Heiko Bonenkamp, business area director Benelux bij Visma. “Wie meer weet van AI is ook bereid om artificiële intelligentie meer te omarmen. Bij het mkb is die kennis minder aanwezig, waardoor er meer wantrouwen heerst over datasecurity en privacy.” Volgens Bonenkamp is het belangrijk dat finance professionals meer scholing krijgen over AI-tools. “Zo leren ze niet alleen over de dreigingen en de valkuilen, maar ook over de positieve impact van AI. Wanneer ze AI op de juiste manier leren gebruiken, levert dat vooral tijdswinst en efficiëntie op. En daar heeft elke onderneming baat bij.”
‘Blijf nuchter over AI’
Volgens Pieter de Kok, managing partner van Coney Minds, gaat het bij de huidige ‘AI’ om generatieve AI, zoals ChatGpt en Copilot. Die tools zijn slechts bedoeld ter ondersteuning, en zijn niet te vergelijken met de intelligente AI-systemen van de toekomst. Ook acht hij professionals in het MKB te nuchter om achter elke hype aan te lopen. “Ze vragen zich wellicht af wat deze vorm van AI nu écht aan meerwaarde voor de business oplevert. De terughoudendheid van finance professionals begrijp ik wel.”