Grote techbedrijven zoals Apple verkopen ‘AI-producten’, maar deze bestaan slechts uit grote taalmodellen die niet echt kunnen redeneren. Beweringen over hun intelligentie zijn zwaar overdreven, schrijft marketing & communicatiestrateeg Colin Nekritz.
Nekritz plaatste zijn betoog op LinkedIn. Hieronder staat de vertaling in het Nederlands.
Wil je de waarheid?
Sommigen van jullie kunnen de waarheid niet aan.
Want de waarheid is dit:
AI, of beter gezegd ‘AI’, bestaat niet.
Apple weet dit. Dit toont aan hoe mensen worden misleid door te duiken op een bedrijf ter waarde van biljoenen. Dat bedrijf dankt zijn succes aan weloverwogen, logische beslissingen.
Onlangs heeft AI-adviseur Ignacio de Gregorio een geweldige analyse gemaakt van waarom AI, zijn bedrijven en zijn voorstanders tegen je liegen.
[De Gregario baseert zich op een artikel van een groep Apple-onderzoekers, die concluderen dat grote taalmodellen (LLM’s), de ruggengraat van AI-producten zoals ChatGPT of Llama, niet echt kunnen redeneren. Dit betekent dat de beweringen over hun intelligentie zwaar overdreven zijn.]
Hoewel technologiebedrijven willen dat je gelooft dat de toekomst hier is: sorry, er zijn geen vliegende auto’s of jetpacks en geen echte AI.
Oplichters en showmannen, bedrijven en techbro’s zoals Sam Altman willen dat je gelooft dat AI AGI is, Artificial General Intelligence (waarbij computers net zo slim zijn als een mens).
De AI die wordt verkocht is gewoon machine learning op voorspellende taalmodellen, getraind uit veelal gestolen en vaak gebrekkige bronnen, geprogrammeerd om voorspellende outputs te genereren.
Het vuile geheim van het AI-bedrijf, waarvan ze liever niet willen dat je het weet, is dat ze dit probleem ‘oplossen’ door AI om te zetten in AGI. Ze hoeven alleen maar meer data in te proppen om de huidige enorme beperkingen te overwinnen.
Welke beperkingen?
Huidige AI is afhankelijk van memorisatie, niet van begrip. Bovendien is het geprogrammeerd op gebrekkige data, trekt het conclusies op basis van vooraf ingevoerde vooroordelen, wordt het gemakkelijk voor de gek gehouden door irrelevante informatie en kan het niets actief onthouden, terwijl dat wel gebeurt bij echte intelligentie.
Maar door de modellen meer data te geven, wordt het niet plotseling AGI. Op deze manier worden techbedrijven met hun rug tegen de muur gezet. Tot op zekere hoogte beginnen mensen het te begrijpen.
De gebreken van de huidige AI-modellen komen massaal naar voren bij het geven van taken voor ingewikkelde planning en redenering, met name onbekende taken die te veel afwijken van trainingsgegevens. Dit toont een gebrek aan redenering aan, dat wil zeggen een gebrek aan enig gevoel van intelligentie.
Weet je nog dat Tesla een paar jaar geleden een demo maakte van een van zijn auto’s die door een stad reed, alle bochten en stops perfect nam zonder dat er iemand in zat, en mensen versteld deed staan?
Toen kwam de waarheid naar boven: de route, elke bocht, elke stop, elk detail was voorgeprogrammeerd. Het werd zelfs meerdere keren gefilmd omdat het steeds fouten bleef maken. Het volgde gewoon een routine die vooraf was vastgelegd.
Rook en spiegels zijn een kenmerk van Tesla’s CEO en zijn beloften. Ik wed dat Elon Musk zichzelf voor zijn kop slaat dat hij geen ‘AI’ op zijn gebrekkige ‘Autopilot’ heeft geplakt, een systeem waarvan hij beweerde dat het in 2014 van kust tot kust zou rijden zonder menselijke tussenkomst. We leven nu in 2024 en het is nog steeds niet mogelijk. Het is een hype.
Dit is ongeveer dezelfde belofte van Sam Altman en zijn lakeien: de AI-toekomst is hier, of zal er binnenkort zijn, beloven we, elk moment.
Er is een grotere kans dat een Tesla van kust tot kust gaat zonder menselijke tussenkomst (vergeet het opladen niet) voordat AGI er is, en beide zijn nog ver weg, tenzij je tech-oplichters gelooft.
Apple zal zijn LLM’s en machine learning, die al jaren worden gebruikt, blijven verdiepen. Als ze er AI op plakken om het te verkopen, zullen ze nog steeds de waarheid weten. AI bestaat niet.
Auteur: Colin Nekritz