‘Data essentieel voor bedrijf om te groeien’

Data zijn voor bedrijven van grote waarde om te groeien, zegt adviseur/interim manager Frodo Korff. ‘Veel bedrijven komen niet toe aan data-analyse. Dat is een groot probleem’.

Frodo Korff helpt bedrijven om sneller te groeien dan de markt, ‘ook als het tegenzit’. Hij heeft dat als extern adviseur van DGA’s in diverse sectoren gedaan, zoals de retail, zakelijke dienstverlening, de bouw en ICT-cloud services. Op zijn LinkedIn-profiel omschrijft hij zichzelf als ‘meewerkend adviseur’. “Het is samen aan de bak. Ik ben adviseur, maar vaak voelt het als deel van het managementteam.” Naast adviseur is Korff manager HR & Marketing bij U-Build, een projectontwikkelaar die bedrijfspanden bouwt voor ondernemers met groeiplannen.

Soms loopt zijn rol als adviseur ‘uit de hand’ en wordt Korff ingeschakeld als interim manager/bestuurder, zoals bij Zusss, een retailer in damesmode. “Daar kreeg ik ook verstand van jurkjes,” zegt Korff lachend. Zusss groeide gedurende meerdere jaren met dubbele cijfers. Korff was ook zakelijk betrokken bij ICT-cloud dienstverlener Felloo, die negen jaar lang een FD Gazelle Award (een prijs voor de snelst groeiende bedrijven) won. Zijn klanten zijn vaak innovatieve bedrijven in het MKB. “Mijn klanten zijn innovatief, groeien sneller dan de markt en winnen prijzen,” zegt Korff trots.

Wat vind je leuk aan je werk?

“De lol zit hem erin om te bepalen wat je moet doen om sneller te groeien dan de markt,” zegt Korff. “Daarvoor zijn in mijn ogen drie knoppen waaraan je kan draaien: eerst de vent, of de vrouw (het management), daarna het team (het personeel) en de tent (de business). Het geheim zit hem in dat je weet hoe je moet schakelen tussen deze drie knoppen. Ik mag me bemoeien met die drie knoppen. Dat is het mooie van mijn werk.”

Je leidt binnenkort een rondetafelgesprek over data. Wat heb jij met data?

“Data is essentieel om te valideren wat je hebt bedacht. En je kan met data mind fucks managen of voorkomen. Want er gebeurt van alles in het hoofd van de ondernemer en het team. Dat leidt geregeld tot experimenten op de markt, maar heel veel dingen komen niet verder dan de fase van het experiment, omdat ze het probleem van de klant niet oplossen. Data kunnen de ondernemer helpen om betere besluiten te nemen.”

Veel ondernemers besluiten op basis van intuïtie. Mag dat niet?

“Tuurlijk mag dat. Ik heb niet de bedoeling om de intuïtie van een bedrijf uit te knijpen. Het is voor mij een sport om de intuïtie te behouden, maar wel om te komen tot een samenwerking (een ‘huwelijk’) met data. Maar dat gebeurt te weinig. In Nederland komen veel bedrijven hier niet aan toe. Daardoor loopt de groeimotor van het MKB langzaam vast. Dat blijkt ook uit cijfers van het CBS, een bericht van de Erasmus Universiteit en een artikel in het FD. Elk jaar waarschuwen deskundigen ons dat de groep snelgroeiende bedrijven steeds kleiner wordt. Dat is een groot maatschappelijk probleem.”

Hoe groot is de groep snelgroeiende bedrijven nu?

“Het gaat momenteel om drieduizend bedrijven per jaar die sneller groeien dan hun markt. Ze hebben een groei van rond de tien procent. De hoge groei is bij deze bedrijven geen incident, maar structureel. Maar deze groep van koplopers slinkt afgelopen jaren in Nederland, en de groep achterblijvers groeit. Dat is een macro-probleem voor de samenleving als geheel dat zich vertaalt op microniveau, dat van de bedrijven zelf. Je kan wel groeien op intuïtie, maar op een gegeven moment heb je iets anders nodig.”

Realiseren ondernemers zich dit?

“Te weinig. Het verhaal wordt in de directiekamer veel te plat gevoerd, vind ik. Er wordt een of-of van gemaakt, terwijl het en-en moet zijn. Data is essentieel om groei te organiseren.”

Hoe kan data ondernemers helpen?

“Vaak gaat de aandacht van het management uit naar een bepaalde klant, of een bepaalde groep klanten, omdat die klanten veel lawaai maken, en daarmee heel veel aandacht vragen. Als je daarop je data loslaat, kan je zomaar ontdekken dat je omzetvolume, of nog veel belangrijker, de marge op je klant, al die management-aandacht niet rechtvaardigt. Met data kunnen ondernemers betere besluiten nemen, ook als het pijn doet en het leidt tot kill your darlings.”

Heb je dat zelf ook meegemaakt?

“Ja. Ik had met een compagnon een idee om mkb-ers te helpen met het krijgen van financiering. Dat wordt steeds lastiger bij traditionele grootbanken. Dat verklaart ook waarom alternatieve financieringsvormen voorkomen, zoals crowd funding of private equity. Ik zag met mijn compagnon dat vraag en aanbod daarin heel lastig te matchen was.”

Welk idee hadden jullie?

“Als bedrijfsadviseurs dachten we aan het starten van een website, waar mkb-ers hun business plan kunnen uploaden. Ze konden voor een vast tarief binnen 24 uur antwoord krijgen op drie standaardvragen, inclusief een financieringsadvies. Het leek ons een briljant plan.”

Werkte het ook?

“Nee, helaas niet. Uit de eerste marktexperimenten bleek dat er nul vraag naar was. We bereikten wel de markt, maar er ontstond geen tractie. Die tractie meet je met data, zoals de traffic die de website genereert en het aantal keren dat een blanco bedrijfsplan wordt gedownload. Dat viel vies tegen. Een wijze les, maar het toont duidelijk het nut aan van data.”

Wat verwacht je van het rondetafelgesprek?

“Ik verwacht een goed gesprek, zowel in de breedte als in de diepte. Ik verwacht dat we met elkaar nadenken over hoe we komen tot betere besluiten, die niet alleen de winst op korte termijn verhogen, maar ook de toekomstbestendigheid van je bedrijf vergroot. Ik verwacht dat we inzichten delen over hoe je data organiseert en hoe je met data omgaat, wat de best practices zijn, wat de waarde is van data voor jouw business. We moeten hierbij de juiste vragen stellen om verder te komen.”

De juiste vragen stellen is de uitdaging.

“Ja, dat zie je ook met de tool ChatGPT. Net als bij data geldt daarvoor ‘garbage in, garbage uit’. Als je geen goede vraag stelt krijg je een slecht antwoord. Dan moet je niet de tool diskwalificeren, maar oefenen met het stellen van de juiste vraag. Het stellen van de juiste vragen op het juiste moment is een kunde. Zo probeer ik ook het rondetafelgesprek te benaderen, door te kijken wat er gebeurt en dan te bedenken welke vraag daarbij hoort.”

Rondetafelgesprek over data
Frodo Korff is gespreksleider bij het rondetafelgesprek, getiteld ‘Keiharde data versus intuïtie – ondernemen is balanceren’ op 9 januari 2025. Tijdens een exclusief discussie-diner in het kasteel van Rhoon delen experts kennis en nieuwe inzichten. Wil je deze rondetafel bijwonen? Meld je dan aan!

Meld je aan voor de rondetafel

 

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Commentaren
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties