Kunstmatige intelligentie (AI) transformeert het bedrijfsleven met automatisering, geavanceerde analyses en innovatie. Tegelijkertijd brengt het risico’s met zich mee, zoals privacyproblemen, een gebrek aan transparantie, discriminatie en een hoge energieconsumptie. Hoe kunnen bedrijven deze balans bewaken en AI verantwoord inzetten? Het team van TheDataConnection heeft e.a. op een rij gezet voor onze lezers.
Kunstmatige intelligentie (AI) speelt een steeds grotere rol in het toezicht binnen supermarkten, met als doel winkeldiefstal te verminderen en operationele efficiëntie te verhogen. Deze ontwikkelingen bieden waardevolle lessen voor andere sectoren die overwegen AI in hun toezichtprocessen te integreren. Team van TheDataConnection is er eens ingedoken.
Anesthesioloog Joris Broeren en Jan Pronk, manager Business Intelligence & Artificial Intelligence bij het HagaZiekenhuis, zijn enthousiast over de mogelijkheden van AI. Ze waarschuwen echter voor overhaaste implementaties en blind achter de hype aanlopen.
In Nederland verwacht 73% van de accountants dat AI binnen vijf jaar een revolutie in de sector ontketent. Toch zijn de meeste accountantskantoren terughoudend om AI te gebruiken.
AI-agents zijn de laatste tijd veel in het nieuws. Het is de toekomst, melden diverse experts opgewonden. Hebben deze mensen gelijk? Of hebben we te maken met de zoveelste hype?
Slechts één op de vijf bestuurders van grote Nederlandse bedrijven verwacht dat AI banen gaat vervangen, meldt ING. De meeste CEO’s maken zich daarover geen zorgen.