Mallorca ligt plat – wat Nederlandse restaurantmanagers nú moeten doen

Lege terrassen, dalende bestedingen en een golf van sluitingen: Mallorca beleeft haar slechtste horecazomer sinds de pandemie. Maar wie denkt dat dit ver van ons bed is, vergist zich. Ook in Nederland zien we de eerste barsten in het zomerse horecasucces. Wat kunnen we leren van het Spaanse eiland? En belangrijker: wat moeten we nú doen om erger te voorkomen?

De feiten: een zomercrisis in cijfers

Op Mallorca zijn de signalen niet meer te negeren. In toeristische trekpleisters zoals Sóller en Port Alcúdia is het aantal bezoekers op terrassen met 40% gedaald. Restaurants melden een uitgavevermindering van 10 tot 12% per tafel. De kosten – van personeel tot voedsel – rijzen de pan uit. En het gevolg? Honderden horecazaken staan op omvallen, nog voor augustus goed en wel begonnen is.

En Nederland dan?

Op het eerste gezicht lijkt de Nederlandse situatie stabieler. De horeca zag begin 2025 een omzetgroei van 3,4%, met restaurants zelfs +5%. Maar schijn bedriegt. Die groei is deels inflatoir: consumenten komen nog wel, maar geven minder uit per bezoek. Daarnaast wijzen brancheprognoses op afvlakkende volumegroei en druk op marges. Het ondernemersvertrouwen in de sector blijft negatief, en ook hier zijn personeel en inkoopkosten structurele zorgen.

Data als vroege waarschuwing

Indicator Mallorca Nederland
Bezoekersdaling –5% tot –40% Licht dalend
Uitgaven per tafel –10% tot –12% Stabiel tot licht dalend
Omzetgroei Q1 2025 Negatief/seizoensafhankelijk +3,4% horeca, +5% restaurants
Kostendruk Explosief Hoog maar beheersbaar
Ondernemersvertrouwen Negatief Negatief (–12,3)

 

Drie lessen uit de crisis op Mallorca

1. Je marges zijn je achilleshiel

De Spaanse horeca faalt niet op productkwaliteit, maar op winstgevendheid. Stijgende lasten in combinatie met terughoudende consumenten zorgen voor een instabiel model. Ook in Nederland is het cruciaal om realtime marges per productgroep en per dagdeel te monitoren.

2. All-inclusive is je concurrent

Toeristen op Mallorca blijven vaker binnen de hotelmuren. Ook in Nederland zien we een verschuiving richting pakketten, arrangementen en fastservice-concepten. Dat vraagt om creatieve bundels, slimme kortingen en data-inzichten in bestedingsgedrag.

3. Wie zijn doelgroep kent, wint

Millennials en Gen Z trekken de kar in het horeca- en leisurebezoek. Ze zijn prijsbewust, digitaal vaardig en gevoelig voor beleving. Segmentatie en gerichte loyaliteitsprogramma’s zijn essentieel om deze doelgroep vast te houden.

Actieplan voor Nederlandse leisuremanagers

  • Gebruik data als kompas. Monitor omzet, gastgedrag, weersinvloeden en marges per dagdeel. Geen data = geen controle.
  • Experimenteer met dynamisch aanbod. Van early-bird menus tot bundels voor families of regenachtige dagen – test, leer en pas aan.
  • Investeer in loyaliteit. Beloon herhaalbezoek met kortingen, gamification of exclusieve acties. Denk lokaal én digitaal.
  • Bereid je voor op scenario’s. Wat als het weer tegenzit? Wat als de toerist wegblijft? Ontwikkel scenariomodellen met data als basis.
  • Minimaliseer verspilling. Maximaliseer effect. Zet in op slimmere inkoop, voorraadbeheer en personeelsplanning.

Conclusie

Mallorca is een spiegel. Wat daar nu gebeurt, kan Nederland volgend jaar overkomen – als we niet beter sturen. De tijd van reactief ondernemen is voorbij. De leisuremanager van nu handelt op basis van realtime inzichten, weet waar zijn marge verdwijnt, en wie zijn doelgroep is.

Laat deze zomer een wake-up call zijn. Niet voor paniek, maar voor datagedreven actie.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Commentaren
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties