Massaclaim tegen Booking.com: hoeveel schade en wie profiteert?
De Consumentenbond is samen met de Stichting Consumenten Competition Claims (CCC) een massaclaim gestart tegen Booking.com wegens jarenlang misleiden van klanten en het kunstmatig hoog houden van hotelprijzen . Sinds 1 januari 2013 zou Booking.com hotels hebben gedwongen om geen lagere prijzen of betere voorwaarden elders aan te bieden, en consumenten verleid met nepkortingen en schaarste-trucs. Dit zou ertoe hebben geleid dat hotelgasten structureel te veel betaalden voor hun kamers . Binnen enkele dagen na aankondiging meldden al tienduizenden gedupeerden zich; per 1 augustus 2025 staat de teller zelfs op ruim 230.000 aanmeldingen . In dit artikel analyseren we op data-gedreven wijze de omvang van de claimed schade per consument, het totale financiële impact voor Nederlandse (en Europese) consumenten, het verdienmodel achter de claim (no cure no pay) en de vraag wie er uiteindelijk het meest profiteert van deze collectieve acties.
Nieuws,Leisure,