KPMG zoekende met AI in de audit

Accountancyfirma KPMG is bezig met het verkennen van AI. Voor toepassing in de audit is het nog te vroeg. Dat meldt een partner van de Britse tak van KPMG in Londen.

Is AI een hype of niet? “Dat is een interessante discussie,” zegt Mark Wallington, partner bij de Britse tak van KPMG. Wallington houdt zich bezig met het digitaal maken van audits door het gebruik van data-analyse, automatisering en AI. Zijn werkgever publiceert regelmatig berichten over AI in de accountancy. Daarbij gaat het niet om generatieve AI-tools zoals ChatGPT en Copilot, maar om geavanceerdere tools die van pas komen bij audits en financiële rapportages.

Wallington wijst op recent onderzoek van KPMG onder Britse professionals in de financiële verslaggeving. Uit dit onderzoek blijkt dat 78 procent van de bedrijven AI in audits verkent (piloteert) of gebruikt. Dit percentage zal in drie jaar stijgen naar honderd procent, meldt KPMG stellig. “Dit bevestigt het belang van AI in financiële verslaggeving in auditing. Het is geen hype,” aldus KPMG. Let wel: het onderzoek is gebaseerd op de verwachtingen van bedrijven.

Enige nuancering acht Wallington op zijn plek. “Op basis van de gesprekken die ik met bedrijven heb, zou ik de nadruk leggen op de ‘pilot’. Er is enorm veel innovatie en kansen, maar velen hebben nog steeds te maken met uitdagingen bij het opschalen naar productie en het volledig vertrouwen op AI in financiële verslaggevingsprocessen aan de frontlinie,” meldt Wallington op LinkedIn. Hij concludeert: AI wordt nog niet in audits toegepast, het wordt vooral verkend.

Volgens Wallington gaat AI in de audit verder dan de hype. Ook ziet hij dat de vooruitgang snel gaat en dat AI niet meer weggaat. “AI is here to stay”, zegt hij onderaan zijn LinkedIn-post. Daarop krijgt hij reactie van Pieter de Kok, managing partner bij Coney Minds. Dit leidt tot een discussie tussen Wallington en De Kok. Volgens De Kok is er geen echte AI in de financiële verslaggeving, omdat dat heel veel hoogwaardige data vereist. Zover zijn we nog niet, aldus De Kok.

Wallington ontkent het data-probleem niet. Volgens hem is het data-probleem één van de oorzaken dat er eerst meer met AI moet worden geëxperimenteerd, voordat het in de praktijk kan worden toegepast. Hij is echter oneens met de stelling van De Kok dat er geen echte AI is in financiële rapportages. “Ik spreek vanuit mijn eigen ervaring, met wat we hebben gebouwd en wat ik andere bedrijven heb zien doen. AI levert vandaag de dag significante waarde.”

Volgens De Kok zijn er veel mensen in het veld die proberen te zoeken naar echte AI en naar de stap om de technologie te integreren. “De meesten van die mensen zijn een beetje moe van de ‘AI-hype’, waarbij bedrijven het verkopen als koekjes en snoep. De routekaart naar echte AI is nog steeds lang en moeilijk.” De Kok ziet de toepassing van echte AI voorlopig niet gebeuren.

Bekijk de discussie tussen Wallington en De Kok op LinkedIn

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Commentaren
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties