De overheid gebruikt steeds meer generatieve AI-toepassingen, met name voor herkenning van beelden, spraak en teksten. Dat blijkt uit onderzoek van TNO.
In de publieke sector worden steeds meer AI-applicaties getest en toegepast. Het doel van deze applicaties is om de dienstverlening van de overheid te verbeteren, processen te optimaliseren en maatschappelijke uitdagingen effectiever aan te kunnen pakken.
Om inzicht te krijgen in het gebruik van AI bij de overheid vroeg de werkgroep Publieke Diensten aan organisatie TNO Vector om hier uitgebreid onderzoek naar te doen. De rapportage bevat meer dan 200 praktijkvoorbeelden. Deze voorbeelden staan in een overzicht, waarbij kan worden geselecteerd op verschillende velden.
Inzichten uit onderzoek
Wat zijn de inzichten uit het TNO-onderzoek?
Deze inzichten onderstrepen de groeiende rol en volwassenheid van AI in de publieke sector, evenals de noodzaak voor verdere transparantie en implementatie.
Bekijk use cases in de publieke sector
Download TNO-onderzoek ‘Quickscan AI in de Publieke Sector’
Lees ook: Rotterdam buigt zich over beleidskader voor algoritmes – TheDataConnection.nl
Bron: NL AIC
Publieke Diensten Intro Use Cases • Nederlandse AI Coalitie (nlaic.com)