‘Breng eerst data op orde voor toepassen AI’

Bedrijven die kunstmatige intelligentie (AI) succesvol willen toepassen doen er goed aan om eerst hun data op orde te brengen. Dat meldt het Financieele Dagblad.

Bedrijven die hopen met AI-chatbots snelle winst te boeken, lopen al snel tegen een barrière op: ze moeten eerst hun data opruimen. Want voordat deze ‘slimme’ chatbots foutloze, zinnige en bruikbare antwoorden kunnen geven, zullen ze eerst gevoed moeten worden met goed gestructureerde data. Bij de meeste organisaties ontbreekt het daaraan. Veel bedrijven en organisaties moeten eerst de manier waarop ze data inzamelen en bewaren verbeteren voor ze met AI aan de slag kunnen. Dat zijn vaak lange en kostbare trajecten, meldt het FD.

Voorbeeld: ONVZ
Zo zit zorgverzekeraar ONVZ midden in een overgang naar een nieuw dataplatform. Bij ONVZ is klantinformatie verdeeld over minstens drie systemen verspreid: het klantmanagementsysteem, het backofficesysteem en een telefoniesysteem. “Het zijn systemen die elkaar aanvullen, maar die ook deels overlappen en waarin vergelijkbare data soms net anders worden bijgehouden. En dan valt het bij ons nog mee. Bij grote zorgverzekeraars heb je het zo over dertig, veertig, vijftig systemen,” zegt Anna Chernilovskaya, chief information officer (cio) bij ONVZ.

ONVZ wil op termijn meer met AI doen. De zorgverzekeraar neemt daarvoor de organisatie van de informatiestromen onder de loep. Het doel is analyses op al die informatie los te kunnen laten. Dat hoeft niet met nieuwe AI-modellen te zijn, ook simpeler rapportages kunnen al veel impact hebben. De zorgverzekeraar loopt daarmee voor op veel andere bedrijven en organisaties. Want voordat AI op grote schaal kan worden ingezet, moet op de meeste plekken eerst een andere stap worden gezet: het verzamelen, opruimen en structureren van data.

Datahorde
“Vrijwel niemand heeft zijn informatie echt goed georganiseerd,” zegt Joris Schoonis, managing-director van Google Cloud in de Benelux. “Als je maximaal rendement uit AI wil halen, zul je moeten beginnen met je data op orde brengen.” Ook techgiganten als Meta, Google en Amazon moeten eerst de ‘datahorde’ nemen, voordat ze hun generatieve AI-modellen in de praktijk gaan gebruiken. De opbrengst van AI wordt mede hierdoor pas ‘op lange termijn’ zichtbaar, verwacht Job van den Berg, adviseur van AI.nl.

Lees het volledige FD-artikel

Bron:
Bedrijven struikelen over hun chaotische data op weg naar AI-succes (fd.nl)

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Commentaren
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties