Machine learning valt onder AI. Het is erop gericht om computers te leren hoe ze grote gegevenssets en patronen daarin kunnen analyseren. Na de eerste programmering kan de computer zonder menselijke tussenkomst leren en verbeteren.
Op de moderne zakelijke markt met toenemende concurrentie kunnen betrouwbare inzichten in klanten en opkomende trends het verschil betekenen tussen succes en mislukking. Om in deze behoefte te voorzien, wenden bedrijven zich tot gegevensanalyse. Machine learning (ML) past geavanceerde AI-oplossingen toe en gebruikt gegevens en algoritmen om gegevensmodellen te maken. Een eenvoudig voorbeeld is een model dat een lineaire relatie gebruikt om het gewicht van een persoon te voorspellen op basis van lengte en geslacht.
Door precieze modellen te bouwen met machine learning-oplossingen, kunnen organisaties extreem grote, complexe gegevenssets analyseren en sneller en nauwkeuriger resultaten op schaal leveren. Machine learning geeft bedrijven gedetailleerde inzichten in kansen, risico’s en klantbehoeften. Vaak betekent dit een beter rendement, maar de werkelijke mogelijkheden van machine learning zijn nagenoeg onbeperkt. Bedrijven in de financiële dienstverlening gebruiken machine learning om inzichten op te doen uit gegevens en fraude te voorkomen.