In 2026 is het weer zover: het grootste sportevenement ter wereld komt naar Noord-Amerika. Het WK voetbal zal plaatsvinden in 16 steden, verspreid over de VS, Canada en Mexico. Miljoenen fans, duizenden spelers, honderden wedstrijden. En, zo blijkt, tientallen data-analisten en AI-specialisten.
Want dit WK wordt niet alleen groots, maar ook slimmer dan ooit.
FIFA omarmt data-analyse en kunstmatige intelligentie niet langer alleen voor wedstrijdstatistieken, maar nu ook voor duurzaamheid, infrastructuur, veiligheid én maatschappelijke impact. En dat is goed nieuws voor wie gelooft in sport met een visie.
Meer dan expected goals: de datarevolutie achter de schermen
Waar data-analyse in eerdere toernooien vooral werd gebruikt voor voetbaltechniek (denk aan xG, heatmaps en passlijnen), zie je nu een verbreding. Met nieuwe functies zoals Data Analyst Sustainability en Manager Data Analytics – Tournament Operations, wordt het duidelijk: FIFA wil grip krijgen op het hele ecosysteem rondom het WK.
Wat er verandert:
Data voor duurzaamheid: het toernooi als leefbare erfenis
Een opvallende functie in aanloop naar het WK 2026 is die van Data Analyst, Sustainability. Deze rol richt zich op:
Het WK wordt zo een proeftuin voor datagedreven duurzaamheid. Denk aan:
Slimmer organiseren: AI in operations en crowd control
AI ondersteunt ook bij het managen van mensenstromen, veiligheid en planning:
Zo draagt AI bij aan een betere beleving, betere doorstroming én lagere operationele risico’s. Geen Excel meer als het chaos wordt, maar realtime inzichten die je voor zijn.
Fanbeleving en maatschappelijke impact meten
Wat blijft er over na het laatste fluitsignaal? Data speelt ook hier een sleutelrol:
Zo ontstaat een meer verantwoorde en lerende organisatie, mits FIFA deze inzichten ook deelt.
Wat kunnen anderen hiervan leren?
De inzet van AI en data-analyse bij het WK 2026 laat zien hoe krachtig technologie kan zijn als het niet alleen gericht is op prestaties, maar ook op transparantie, duurzaamheid en maatschappelijke waarde.
Voor bedrijven, overheden en andere organisatoren geldt:
PS: Transparantie? Daar mag ook een dashboard voor komen
Het is hoopgevend dat FIFA data-analyse inzet voor duurzaamheid, fanbeleving en verantwoording. Maar laten we eerlijk zijn: de termen “transparantie” en “FIFA” zijn historisch gezien niet altijd elkaars beste vrienden.
Dus als we toch dashboards bouwen:
misschien ook eentje voor hoe sponsorcontracten tot stand komen, waarom sommige landen altijd nét winnen bij toewijzingen, of hoe duurzaam de bestuurskamer eigenlijk is?
Smart in control begint tenslotte bij jezelf. Ook bij wereldvoetbalbestuurders.
Pieter de Kok RA
Partner bij Coney Minds | Redacteur TheDataConnection.nl
Wil je als organisatie ook slimmer sturen op duurzaamheid, risico of fanbeleving? Of zoek je inspiratie voor datagedreven event control of legacy-analyse? Stuur me gerust een bericht – ik trap graag af.