Vakantiewoning in Nederland: slimme investering of verzadigde markt?

De Nederlandse markt voor vakantiewoningen is in twintig jaar uitgegroeid tot een volwaardige vastgoedcategorie. Hoe nu verder en Wat Zegt De Data?

De Nederlandse markt voor vakantiewoningen is in twintig jaar uitgegroeid tot een volwaardige vastgoedcategorie. Wat ooit begon met traditionele stacaravans en zomerhuisjes aan de kust, is anno 2025 een complex speelveld van particuliere beleggers, institutionele fondsen en gemeenten die worstelen met ruimtedruk en regie.

Als investeerder zie je aantrekkelijke huurinkomsten en stabiel gebruik, vooral in populaire regio’s. Tegelijk zijn er zorgen: verouderde parken, negatieve berichtgeving en krimpregio’s waar bezetting tegenvalt. Zijn er inmiddels te veel vakantiewoningen in Nederland? Of is er simpelweg te weinig visie?

Wat zegt de data?

Feit of trend Cijfer / Inzicht
Aantal recreatiewoningen in NL (2025) ± €450.000 verspreid over >5.000 vakantieparken
Groei sinds 2015 +20% in aantal recreatiewoningen
Verwachte bezettingsgraad topregio’s 2025 70 – 80% (hoogseizoen); 30–50% (laagseizoen)
Gemiddelde verkoopprijs recreatiewoning (2024) €175.000 – €275.000, afhankelijk van locatie en voorzieningen
Prijsstijging 2020-2024 +28% (bron: Vakantieparkvergelijker, makelaarsdata)
Percentage parken met buitenlandse eigenaren 15-20%, stijgend sinds 2020
Aantal parken met herstructureringsopgave ± 1.200 (bron: rapport BZK, juli 2022)
Bezetting via verhuurplatformen (Airbnb, Booking) ±30% van boekingen verloopt via OTA’s

 

Van bezit naar beleving: de nieuwe standaard

De tijd van passief rendement op een standaard chalet ligt achter ons. De moderne vakantieganger verwacht comfort, duurzaamheid en een locatie die méér biedt dan alleen een slaapplek. Voor investeerders betekent dit: scherp selecteren, professioneel verhuren en waarde toevoegen via gastbeleving.

Woningen die inspelen op thema’s als wellness, natuurbeleving, digitale rust of luxe voorzieningen, laten aantoonbaar hogere bezettingsgraden en betere doorverkoopwaarden zien. Investeren in onderscheidend vermogen is geen marketingtruc, maar risicobeheersing.

Prijsontwikkeling: de piek voorbij of nog steeds interessant?

Tussen 2020 en 2024 stegen de prijzen van recreatiewoningen met 28%. De vraag werd aangejaagd door corona, beperkte bouwcapaciteit en de zoektocht naar alternatieve beleggingen. In 2025 lijkt de prijsontwikkeling af te vlakken, mede door hogere financieringslasten en striktere gemeentelijke regulering.

Toch blijft er een markt voor kwalitatieve objecten op toplocaties. Zeker woningen op eigen grond, met energielabel A of hoger, en toegang tot gedeelde voorzieningen (horeca, verhuurservice, zwembad) houden hun waarde. Nieuwbouw is door stijgende bouwkosten relatief duur, waardoor bestaande objecten met potentie aantrekkelijk blijven.

Regie in plaats van groei

Gemeenten zetten steeds vaker in op het reguleren of herstructureren van bestaande parken. Uit het rapport van het Ministerie van BZK (2022) blijkt dat ongeveer 1.200 parken in Nederland kampen met achterstand op het gebied van onderhoud, regelgeving of leefbaarheid.

Voor investeerders betekent dit kansen, mits er samengewerkt wordt met gemeenten en parken professioneel worden beheerd. Herstructurering en kwaliteitsverbetering – in plaats van uitbreiding – is het nieuwe groeimodel.

Conclusie: niet overvol, wel overvolatiel

De vraag of er “te veel” vakantiewoningen zijn, is eigenlijk de verkeerde vraag. De juiste vraag is: voegen deze woningen iets toe aan de beleving, de regio en het rendement? Wie inzet op kwaliteit, duurzaamheid en lokaal draagvlak, vindt ook in 2025 nog voldoende potentieel in recreatief vastgoed.

Het onderscheid zit niet in de stenen, maar in het verhaal eromheen.

Meer weten over trends in toeristisch vastgoed, data over recreatiewoningen of investeringsmodellen?

Lees verder op vakantieparkvergelijker.nl of bekijk het rapport van het Ministerie van BZK voor de harde cijfers.

De redactie, thedataconnection.nl

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Commentaren
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties