Unilever en Accenture versterken hun samenwerking om de productiviteit bij Unilever te verhogen met geavanceerde generatieve AI. De focus ligt op vereenvoudigen van Unilever’s digitale kern en toepassen van AI voor meer efficiëntie en flexibiliteit, meldt Accenture.
Unilever en Accenture werken al samen om de productiviteit te verhogen met AI. Dat gebeurt met het opschalen van toepassingen die kostenverlagend werken en de operationele efficiency verhogen. De samenwerking wordt nu steviger met een meerjarig programma om AI-gedreven innovaties te versnellen. Hiervoor zet Unilever het GenWizard-platform van Accenture in. Het platform biedt kant-en-klare tools die technologie integreren in de bedrijfsvoering van Unilever.
Unilever heeft al 500 AI-toepassingen in huis. “Deze toepassingen hebben onze efficiëntie aanzienlijk verhoogd,” zegt Hein Schumacher, CEO van Unilever. Hij ziet nog veel meer potentieel omdat AI zich verder ontwikkelt en steeds intelligenter en intuïtiever wordt. “Met de tools en expertise van Accenture kunnen we nu precies analyseren waar AI de grootste transformationele impact kan hebben en het hoogste rendement kan opleveren.”
Voordelen
Volgens Nicole van Det, Global Client Account Lead bij Accenture, laat deze nieuwe fase in de samenwerking met Unilever zien hoe generatieve AI bedrijven kan helpen om hun productiviteit en rendement snel te verhogen. “Met het GenWizard-platform van Accenture kan Unilever een breed scala aan AI-oplossingen implementeren, wat niet alleen kostenbesparingen oplevert en de efficiëntie verder verbetert, maar ook een aanzienlijk concurrentievoordeel biedt.”
Deze samenwerking bouwt voort op eerdere inspanningen om generatieve AI breed toe te passen in Unilever’s bedrijfsactiviteiten, meldt Accenture. Unilever heeft zich daarvoor gericht op het identificeren en testen van nieuwe AI-concepten, ontwerpen en projecten in de ‘Horizon3 Labs’. Dat maakte de weg vrij voor verdere innovatie, aldus Accenture.
Verantwoorde AI
Unilever heeft AI omarmd als een manier om productiever en duurzamer te worden, maar houdt rekening met menselijke aspecten. Het bedrijf is één van de koplopers met verantwoord en ethisch gebruik van AI, schrijven Tom Davenport en Randy Bean in een analyse over de adoptie van AI door Unilever. Het bedrijf heeft een aanpak ontwikkeld voor de beveiliging van data. Door elke toepassing te toetsen op het ethische risico kunnen AI-systemen in lijn te brengen met het menselijk belang en welzijn.
Lees de analyse over de aanpak van AI door Unilever
Bron:
Unilever verhoogt productiviteit met Accenture’s generatieve AI-expertise (anp.nl)
De AI-wet van de EU is er: hoe Unilever zich voorbereidt | Unilever