Ook leerlingen lopen nog niet warm voor AI-chatbot

De koudwatervrees bij werkgevers voor het gebruik van AI-assistenten is ook terug te zien bij middelbare scholieren. Dat blijkt uit de tussentijdse resultaten van een pilot op het Varendonck College in het Brabantse Asten.

Tom Naberink, docent en mede-oprichter van AIvoordocenten.com en AIvoorstudenten.nl, heeft de AI-chatbot Aisha ontwikkeld voor leerlingen. “De voorlopige conclusie is dat het nog geen succes is,” zegt hij. Twee maanden geleden startte op het Varendonck College een pilot met AI-docent Aischa: een chatbot die draait op ChatGPT-4o en voorzien is van extra vakinhoudelijke en didactische instructies, waardoor het beter werkt dan het reguliere ChatGPT.

Resultaten teleurstellend
Een week voor Kerst deelde Naberink de tussentijdse resultaten van de pilot op LinkedIn. “De eerste resultaten van de pilot zijn, eerlijk gezegd, teleurstellend. Bijna de helft van de leerlingen (49,4%) heeft AI-docent Aisha nog nooit gebruikt, 38,6% heeft het een paar keer geprobeerd en slechts 12% gebruikt het systeem regelmatig (maandelijks of wekelijks). We zien hier weinig verschillen tussen VMBO-leerlingen (2de klas) en VWO-leerlingen (5de klas).”

Aan de leerlingen werd gevraagd waarom ze de AI-docent nog niet gebruiken of er niet meer gebruik van maken. De meeste leerlingen zeggen dat ze het vergeten te gebruiken of dat ze het niet nodig hebben. De leerlingen die het wel regelmatig gebruiken zeggen dat ze dat doen omdat ze direct antwoord op hun vragen krijgen en dat ze het kunnen gebruiken wanneer ze maar willen. Ze gebruiken het vooral tijdens het maken van huiswerk.

Andere manier van werken
Naberink is duidelijk teleurgesteld in de tussenresultaten. “Ik had gehoopt dat de leerlingen de AI-docent meer zouden gebruiken. Ze zien blijkbaar nog niet genoeg in wat het nut hiervan is. Het is natuurlijk ook een hele andere manier van werken.” Naberink vindt het vooral jammer dat een grote groep het nog niet eens geprobeerd heeft. Het kost volgens Naberink ongeveer 10 uur voordat je begrijpt hoe waardevol het is om voordat je het een beetje onder de knie hebt.

“Als de leerlingen het niet of nauwelijks proberen komen we er niet achter wat de leerlingen echt van de AI-docenten vinden,” zegt Naberink. Hij concludeert dat deze leerlingen het nog niet interessant vinden om het te proberen. “Dit is een vreemd resultaat. Dit strookt namelijk niet met dat Aisha al duizenden keren gebruikt is in Nederland. Op andere scholen gebruiken leerlingen dit blijkbaar al wel vaak.”

Wat nu?
Voor een geslaagde pilot is het nodig dat leerlingen meer moeten worden meegenomen in de toegevoegde waarde van de AI-docenten, zegt Naberink. “Dit ga ik samen met het Varendonck College oppakken. Ik geloof er nog steeds in dat we hier iets moois van gaan maken.” Naberink is ook van plan om een ‘gave extra feature’ aan te bieden, waarbij leerlingen niet alleen kunnen chatten maar ook kunnen praten. Dat is vooral voor de taalvakken interessant.

Naberink vindt het lastig om de negatieve resultaten te delen, omdat hij hoge verwachtingen heeft van de AI-docent. “Ik vind het wel belangrijk dat het eerlijke verhaal gedeeld wordt. Misschien had ik te hoge verwachtingen. Ik geloof nog steeds heel erg in de waarde van de AI-docenten. We blijven pionieren!”

Hart onder de riem
Gertjan Goossens, coördinator van het Erasmus Plus 2College in Tilburg, steekt Naberink op LinkedIn een hart onder de riem: “Dit vraagt om tijd, aanpassing en vooral om bereidheid om te leren van obstakels. Ik zie ook in mijn eigen omgeving hoe uitdagend het kan zijn om leerlingen en docenten te overtuigen van de toegevoegde waarde van een AI-assistent.”

Goossens geeft als voorbeeld de ervaring van zijn dochter. “Ze stond eerst helemaal niet open voor het gebruik van Aisha. Pas toen ik haar liet zien hoe Aischa haar kon helpen—met gestructureerde uitleg, extra oefenopdrachten en zelfs het maken van een oefentoets—ging ze ermee aan de slag. En nu? Nu is Aischa haar vaste hulpje bij lastige opdrachten.”

Hoofddocent bij de ALO Marcel Mutsaerts herkent dit bij zijn dochter. “Zij had ook een lange aanlooptijd nodig. Nu pakt ze bij huiswerk als ze er niet uitkomt automatisch haar AI-vriendje erbij.”

Bekijk de website ‘AI voor leerlingen’

Bron: LinkedIn-post Tom Naberink, 19 december 2024
Teleurstellende tussenresultaten pilot AI-docenten op Varendonck College | LinkedIn

Zie ook
Waarom worden AI-docenten onderschat? | LinkedIn

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Commentaren
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties