Meer dan helft bedrijven verkent generatieve AI

In Nederland verkent 64% van de organisaties het potentieel van generatieve AI of is begonnen met enkele pilots. Dat meldt ICT-consultant Capgemini uit eigen onderzoek.

“Organisaties omarmen generatieve AI in hoog tempo. Het gebruik is verviervoudigd ten opzichte van 2023,” meldt Capgemini. Het ICT-consultancybedrijf ondervroeg in mei en juni 2024 1100 leidinggevenden bij bedrijven met een jaaromzet van meer dan 1 miljard dollar, verdeeld over 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de VS. De ondervraagde leidinggevenden zijn op directeursniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Verkenningen gestart
Bijna al deze organisaties (96%) zijn begonnen met het verkennen van generatieve AI. Eenzelfde percentage (97%) staat werknemers toe om generatieve AI in een bepaalde hoedanigheid te gebruiken. Meer dan de helft legt hiervoor specifieke richtlijnen op aan werknemers. “De adoptiecurve is toegenomen met het gebruik van toepassingen over het hele spectrum,” meldt Capgemini. Bijna een kwart integreert momenteel generatieve AI in een aantal van hun locaties of bedrijfsfuncties. Dat is een sterke stijging ten opzichte van 2023 (6%).

Capgemini ziet dat bedrijven meer investeren in generatieve AI, omdat ze de meerwaarde van de technologie zien. Tachtig procent van de bedrijven wereldwijd heeft hun investeringen in generatieve AI verhoogd ten opzichte van 2023. Volgens driekwart van de bedrijven draagt generatieve AI bij aan meer omzet en meer innovatie. “Koplopers al begonnen met het benutten van voordelen, van verbeterde operationele efficiëntie tot verbeterde klantervaring en toegenomen verkopen,” aldus Capgemini.

Cijfers voor Nederland
In Nederland verkent 64% van de organisaties het potentieel van generatieve AI of is begonnen met enkele pilots. In 2023 had slechts 4% van de organisaties generatieve AI-mogelijkheden ingeschakeld op een aantal van hun locaties/functies. Nu is dit percentage gestegen naar 31%, meldt Capgemini. Gemiddeld hebben Nederlandse organisaties afgelopen jaar de productiviteit met 9,7% verbeterd, en 7,7% in klantbetrokkenheid en -tevredenheid. Een meerderheid van 63% ontwikkelt richtlijnen voor verantwoord generatief AI-gebruik.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien nu al een concrete omzetgroei, terwijl ook de innovatie wordt versneld. Als gevolg hiervan zijn bedrijven, in plaats van zich alleen te richten op kostenoptimalisatie, actief op zoek naar nieuwe mogelijkheden om de mogelijkheden ervan te benutten en waarde te creëren”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer en bestuurslid bij Capgemini.

Nog geen dagelijkse praktijk
Overdreven optimisme is echter nog niet gepast. Het verkennen van de mogelijkheden van generatieve AI betekent nog niet dat de technologie in de praktijk al op grote schaal wordt toegepast. Daarop wijst Justin Croft, vice president data science & solution architecture bij QueBit, dat bedrijven helpt met hun financiële planning en analyse via machine learning en AI teneinde productiviteit, efficiency en betrouwbaarheid van het planningproces te verbeteren.

“AI wordt nog niet gebruikt op financiële afdelingen,” zegt Croft in een interview met FEI Weekly. “We spreken veel over hoe we AI en machine learning kunnen benutten in de financiële wereld. Mensen zijn geïnteresseerd, maar ze zetten niet de volgende stap. We kijken ernaar, maar we doen het nog niet. Er ligt zeker een kans voor veel organisaties om AI te adopteren, maar de toepassing van moderne AI in financiën is zich nog steeds aan het ontvouwen.”

Croft wijst op de huidige ontwikkeling van large language models (LLMs). “We hebben geëxperimenteerd met het gebruik van grote taalmodellen om financiële overzichten te analyseren en analyses en resultaten te produceren. Dat is interessant, maar het is nog niet nauwkeurig genoeg voor productie.” Volgens Croft vereist de integratie van AI in systemen en processen nog verdere ontwikkeling, om beter te worden in prognoses en planning met AI.

Rapport
Het rapport van Capgemini is getiteld ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Top use cases across sectors’.

Download het rapport van Capgemini

Beluister het interview met Justin Croft

Bron: Capgemini, 22 juli 2024

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Commentaren
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties