De maker van Linux, Linus Torvalds, zegt dat AI momenteel voor 90% uit marketing bestaat. Volgens hem is slechts 10% van de gepresenteerde AI-toepassingen realiteit.
Linus Torvalds deed zijn uitspraak in een interview op de Open Source Summit met TFIR, een videokanaal van journalist en influencer Swapnil Bhartiya. De Linux-maker staat bekend om zijn commentaar over trends en ontwikkelingen op gebied van IT. Hij verdenkt techbedrijven zoals AMD en Intel van het aanbrengen van ‘bugs’ op het gratis software-platform.
Visie op AI-hype
De Linux-maker gaf op de Open Source Summit zijn visie op de AI-hype en hoe de technologie wordt overschaduwd door de agressieve marketing van grote techbedrijven zoals Google en Facebook. Hij vindt dat de enorme hype het potentieel van de technologie bagatelliseert. Het gaat zelfs zover dat hij ervoor kiest om alle verhalen over AI volledig te negeren.
Torvalds: “Ik vind AI echt interessant en ik denk dat het de wereld gaat veranderen. Tegelijkertijd haat ik de hypecyclus zo erg dat ik daar echt niet in wil stappen. Momenteel negeer ik het in principe, omdat ik denk dat de hele tech-industrie rond AI in een heel slechte positie verkeert. Het is 90% marketing en 10% realiteit.”
Over 5 jaar anders
Torvalds verwacht dat de situatie met AI over vijf jaar anders zal zijn. “Dan zullen we zien wat van de AI wordt gebruikt voor echte taken,” aldus de Linux-maker. Het standpunt van Torvalds is niet uit de lucht gegrepen: veel startende bedrijven prijzen de technologie aan zonder aan te wijzen bij welke taken ze gebruik maken van AI. De startups voeden de AI-hype.
Volgens Torvalds geeft ChatGPT van OpenAI ‘geweldige’ demonstraties en wordt het op veel gebieden gebruikt, waaronder grafisch ontwerp en dergelijke. Hij hekelt echter de marketingbluf binnen de IT-industrie, waarbij bedrijven zich met een opkomende technologie teveel beloven en te weinig leveren. Dit is een probleem, zegt de Linux-maker.
Use cases versus marketing
Torvalds zegt dat AI de juiste ‘use-cases’ heeft, maar zijn de technologiebedrijven zo druk bezig met het marketingverhaal dat ze het nog niet kunnen vertalen naar het stadium waarin de praktische toepassingen zijn te zien. De maker van Linux zegt niet geïnteresseerd te zijn in het aanhaken bij de AI-trein. “Ik hou gewoon niet van de hypecyclus,” aldus Torvalds.
De opvatting van Torvalds met de ‘90-10’-verhouding is controversieel, meldt techjournalist Muhammad Zuhair. “Hoewel AI nog geen vijf jaar mainstream is, heeft de technologie serieuze fundamenten gecreëerd voor innovaties. Maar de huidige toepassingen zoals ChatGPT en AI-chatbots zijn pas het begin van een ontwikkeling die zich komende jaren zal doorzetten en zich zal vertalen in geavanceerde oplossingen.”
Bekijk het interview met Linus Torvalds op de Open Source Summit:
Bronnen:
Linus Torvalds: 90% of AI marketing is hype so ‘I ignore it’ • The Register
Linux’s Creator Linus Torvalds Believes AI Right Now Is “90% Marketing”, Saying That He Chooses To Completely Ignore It