JPMorgan Chase geeft werknemers AI-assistent

JPMorgan Chase, één van de grootste Amerikaanse banken, is bezig met het uitrollen van een interne AI-chatbot onder haar werknemers. Als het de productiviteit verhoogt wil de bank ook een externe variant introduceren voor haar klanten.

Foto: Het kantoor van JPMorgan Chase in New York (foto Ben Sutherland, Quiksilver, Reuters).

JPMorgan Chase heeft de AI-chatbot al uitgerold naar 60.000 van de in totaal 240.000 werknemers. Het zogeheten LLM Suite dient als een portal dat gebruikers in staat stelt om te putten uit externe large language models (LLMs). Het helpt de werknemers met taken zoals het schrijven en e-mails en rapporten. LLM Suite kan ook worden gebruikt voor het genereren van ideeën en het samenvatten van documenten.

JPMorgen Chase geeft de werknemers van haar afdeling vermogensbeheer als laatste toegang tot LLM Suite. Dat blijkt uit een interne memo dat is ingezien door de Financial Times. De software zal naar verwachting net zo normaal worden als het videoconferencing programma Zoom, zeggen mensen met kennis van de plannen. JPMorgan Chase-CEO Jamie Dimon vertelde eerder dit jaar aan investeerders dat AI ‘elke baan revolutionair zal veranderen’.

ChatGPT-achtig
LLM Suite wordt een ‘ChatGPT-achtig product van het bedrijf’ genoemd. “Vergelijk LLM Suite met een onderzoeksanalist die informatie, oplossingen en advies kan verschaffen over een bepaald onderwerp,” meldt de memo, dat is ondertekend door Mary Erdoes, hoofd van de afdeling vermogensbeheer, Teresa Heitsenrether, hoofd data en analyse, en Mike Urciuoli, chief information officer van de afdeling vermogensbeheer bij JPMorgan Chase.

Als LLM Suite een succes blijkt en de productiviteit verhoogt, wil JPMorgan Chase voor haar klanten een externe variant introduceren. LLM Suite maakt gebruik van duizenden interne memo’s en documenten en is alleen voor intern gebruik. Het zit nog in de testfase. JPMorgan Chase heeft werknemers verboden om andere consumenten-AI-chatbots te gebruiken, vanwege de gevoeligheid van bedrijfsgegevens die informatie over klantinvesteringen kunnen bevatten.

Voordelen
Tristan van Doorn, AI-expert bij MarkerLab, wijst op de voordelen van LLM Suite ten opzichte van huidige chatbots. “Chatbots die gebruikmaken van LLM’s zijn in staat om bepaalde contexten te begrijpen en ongestructureerde data om te zetten in structuur. Door deze modellen kunnen computers verschillende soorten data verwerken en resultaten leveren die we als mensen daadwerkelijk begrijpen. Dat is een ultieme vertaalslag tussen mens en computer.”

Van Doorn verbaast zich over de snelle ontwikkeling van AI. “Niemand kan voorspellen waar we over vijf of tien jaar staan. Ik verwacht dat een persoonlijke voice assistant binnen nu en twee jaar steeds algemener wordt. Het grootste obstakel nu is privacy, maar ook daar zijn de startups en grote techbedrijven als Apple en Google al mee bezig. Als je je eigen LLM hebt staan op je telefoon of laptop zonder dat deze internet nodig heeft om te werken, dan ondervang je dat.”

Bronnen:

JPMorgan Chase introduceert een chatbot voor op de werkvloer (businesswise.nl)

JPMorgan Chase rolls out AI assistant powered by ChatGPT-maker OpenAI (cnbc.com)

JPMorgan pitches in-house chatbot as AI-based research analyst (ft.com)

How JPMorgan Chase is preparing the workforce for the future of AI

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Commentaren
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties