Hoe te investeren in AI? Focus op sectorspecifieke startups

Hoe kies je in welke AI-bedrijven je investeert, gezien de hype en de snelle ontwikkelingen? Het FD interviewde drie bedrijven die investeren in AI. Ze zien vooral kansen voor startups die zich richten op specifieke sectoren.

Peak
Johan van Mil, managing partner en mede-oprichter van investeringsfonds Peak, beaamt dat de hype rond generatieve AI heel groot is. Hij ziet echter de potentie van AI om hele industrieën op hun kop te zetten. Hij geeft als voorbeeld dat AI administratieve taken in de zorg kan overnemen, wat aanzienlijke besparingen kan opleveren.

Na de introductie van ChatGPT evalueerde Peak hun investeringen om te zien welke bedrijven risico liepen en welke konden profiteren. Er was een golf van bedrijven die AI omarmden, maar slechts enkelen waren echt interessant. Pas een half jaar later investeerde Peak in een AI-startup, omdat het tijd kost om te begrijpen ‘waar het naartoe gaat’.

Van Mil merkt op dat de concurrentie onder investeerders hevig is. “Iedereen springt op hetzelfde handjevol interessante partijen.” Volgens Van Mil moeten investeerders ook rekening houden met de grote techbedrijven, die snel kunnen inspelen op nieuwe ideeën en deze kunnen overnemen.

NP-Hard Ventures
Anke Huiskes, managing partner bij NP-Hard Ventures, ziet een overvloed aan AI-producten die slechts vermomde taalmodellen zijn, zoals ChatGPT. Ze merkt op dat veel van deze producten geen toegang hebben tot unieke datasets en oplossingen bieden voor kortetermijnproblemen die snel achterhaald kunnen zijn.

NP-Hard Ventures richt zich liever op startups met sectorspecifieke ideeën, zoals een metselrobot die met beeldherkenning werkt. Huiskes ziet vooral potentie in AI voor sectoren waar momenteel weinig technologie wordt toegepast, zoals de bouw, magazijnen en onderzoekslaboratoria. Ze voorziet dat AI de productiviteit in deze sectoren kan verhogen.

Ook maakt AI het makkelijker voor mensen met weinig technische kennis om een bedrijf te starten, zegt Huiskes. “Als je nu een idee hebt voor een website dan kan AI die al voor een groot deel voor je bouwen,” legt Huiskes uit. Dit stelt ondernemers in staat om met kleine teams te werken en toch aanzienlijke omzet te genereren.

Curiosity
Curiosity Venture Capital was al gespecialiseerd in AI-bedrijven, vooral rond machine learning. De hype rond generatieve AI heeft hun portefeuille aanzienlijk beïnvloed, zegt managing partner Herman Kienhuis. “Ineens had iedereen het idee ‘iets’ met AI te moeten,” zegt Kienhuis. Dat maakte het makkelijker voor AI-ondernemers om klanten te vinden.

Net als Van Mil en Huiskes ziet Kienhuis vooral kansen voor bedrijven die zich op een specifieke industrie richten. Ook ziet hij kansen voor softwarebedrijven die organisaties helpen met toepassen van generatieve AI. Hij ziet een markt voor bedrijven die anderen helpen AI verantwoord te gebruiken en te voldoen aan regelgeving zoals de Europese AI Act.

Ondanks de zorgen over of de AI-hype zich vertaalt naar praktische toepassingen, twijfelt Kienhuis niet aan de potentie van AI. “Mensen kunnen hun productiviteit enorm verbeteren,” zegt hij. Volgens Kienhuis kan het tien jaar duren voordat AI volledig is doorontwikkeld. Curiosity Venture Capital investeert met die lange termijn in gedachten.

Lees het FD-artikel

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Commentaren
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties