Online supermarktketen Picnic maakt gebruik van data om zijn bedrijfsvoering te optimaliseren en de klanttevredenheid te verbeteren. Op welke manieren gebeurt dit?
Picnic bezorgt uitsluitend aan huis. Andere supermarktketen zoals Albert Heijn en Jumbo doen inmiddels ook aan thuisbezorging, maar Picnic pakt het radicaal anders aan met gratis levering terwijl de prijzen van de producten laag blijven. Het geheim zit hem vooral in het gebruik van data. Elke beslissing baseert Picnic op wat data te vertellen hebben, bij inkoop tot het analyseren van optimale bezorgroutes.
Hoe maakt Picnic gebruik van data? Hieronder de belangrijkste manieren:
Datagedreven proces
Het hele proces, van de bestelling in de app tot aan de levering aan de deur, is datagedreven. Het begint al in de app, waar analytics worden gebruikt om de klant te laten vinden wat hij of zij zoekt. Nieuwe features, producten en recepten worden met een a/b-test geprobeerd om te zien wat werkt bij welke klant. Geen algemeen besluit meer als ‘in maand x willen klanten product y’ maar ‘op dit moment wil klant x product y’.
Inzicht in behoefte klanten
Picnic peilt de interesse van klanten in nieuwe producten en als er voldoende interesse is, wordt het assortiment daarmee uitgebreid. Picnic heeft door die verzamelde gegevens fijnmazig inzicht in zijn klanten, op een manier die bij traditionele supermarkten ontbreekt. Zo kunnen klanten aangeven of hun voorkeur ligt bij vlees, vis of vega. Ook kunnen ze aangeven wat ze specifiek wel of niet lekker vinden.
Levering ook datagedreven
Het leveringsproces van Picnic is ook datagedreven. Sensoren worden gebruikt om de temperatuur van de goederen tijdens de levering te monitoren. Als er een dalend temperatuurpatroon wordt ontdekt, worden koelelementen toegevoegd om de kwaliteit van de producten te waarborgen.
Gebruik meteorologische data
Picnic maakt gebruik van meteorologische vooruitzichten om de impact van de omgevingstemperatuur op de levering te beoordelen en ervoor te zorgen dat de producten tijdens de hele keten gekoeld blijven. Zo kan de supermarktketen beter voorspellen wat bijvoorbeeld de vraag naar ijs is, zowel op zonnige dagen als met slecht weer.
Flexibel inspelen op vraag
De vraag van klanten is onderhevig aan verandering. “Wat in 2015 of in 2020 goed werkte, kan vandaag weer anders uitwerken. We moeten constant inspelen op de veranderende vraag”, zegt Jelmer Borst, domain lead analytics en machine learning bij Picnic. Volgens hem is het de kunst om menselijke keuzes om te zetten naar regels, algoritmes en AI. Met data kan Picnic dat heel effectief doen, aldus Borst.
Video
Bekijk een video over het gebruik van data bij online supermarktketen Picnic:
Voedselverspilling
Hoe gaat Picnic voedselverspilling tegen? Dat onderzocht machine learning engineer Maarten Sukel. Video en link naar het onderzoek staan onderaan dit artikel: Machine Learning helpt met bestrijden zwerfafval
Deze website maakt gebruik van cookiesWij maken gebruik van cookies om de inhoud en advertenties te personaliseren, sociale mediafuncties te bieden en ons websiteverkeer te analyseren. Wil je deze cookies accepteren of weigeren?
Noodzakelijk (verplicht)Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
StatistiekenDeze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken.
MarketingDeze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers.