AI kan de zorg beter en efficiënter maken, wordt gezegd. Maar hoe werkt dit in de praktijk? De Volkskrant laat drie voorbeelden zien waarbij AI de gezondheidszorg efficiënter maakt.
Dit is een samenvatting van het artikel in de Volkskrant
Kunstmatige intelligentie (AI) in de zorg biedt grote voordelen: het zou veel tijd en geld kunnen besparen. Toch staat de toepassing van AI in de zorg nog in de opstartfase, zegt Carl Moons, hoogleraar in het UMC Utrecht en medeopsteller van de Nederlandse leidraad voor AI in de zorg. “Eerst moet volstrekt duidelijk zijn dat AI goed zijn werk doet. Voorlopig moet er altijd een mens betrokken blijven bij AI-toepassingen in de zorg,” zegt Moons.
In de zorg zijn al toepassingen zichtbaar waarbij AI de voordelen al bewijst. De Volkskrant laat drie voorbeelden zien:
De screening op borstkanker is bij uitstek geschikt de inzet van AI. Uit Zweeds onderzoek blijkt dat AI beter tumoren herkent dan radiologen. De Gezondheidsraad verwacht dat het bevolkingsonderzoek aanzienlijk verbeterd kan worden met de inzet van AI. Dit zou binnen enkele jaren in de praktijk moeten worden toegepast, vindt de raad.
Pathologen van het UMC Utrecht gebruiken een AI-model om te zoeken naar uitzaaiingen van borstkanker. UMC-onderzoeker Carmen Van Dooijeweert: “Het bespaart tijd en geld: van ruim zes minuten per weefselmonster naar minder dan vier minuten. Ook hebben we 30 procent minder kleuringen nodig, wat het proces goedkoper maakt.”
2. Nabellen op basis van algoritme
Bij afspraken zetten steeds meer ziekenhuizen AI in. Patiënten worden ingedeeld in risicogroepen met een algoritme, dat wordt gevoed met de afspraken van de afgelopen tien jaar. “We geven het algoritme zo min mogelijk informatie,” zegt Ilse Kant, AI-manager in het UMC Utrecht. We kiezen bijvoorbeeld voor ‘afstand tot het ziekenhuis’ en niet voor de postcode”.
Werkstudenten bellen de patiënten met het hoogste risico na en herinneren de patiënten aan de afspraak. Die kan meteen worden verzet als dat nodig is. In een pilotproject daalde het aantal ‘no-shows’ van 5 naar 3 procent. Op duizenden patiënten die per jaar worden geholpen scheelt dat veel. Uit een vergelijkbare proef in het Ermasmus MC bleek de nabelactie kosteneffectief.
3. Chatbot vat klachten samen
Huisarts Peter Dekkers ontwikkelde met compagnons de applicatie Praat met de dokter, omdat hij zich ergerde aan de inefficiëntie bij het contact met de patiënt. Patiënten bellen niet meer met de huisartsenpraktijk, maar sturen een bericht. AI filtert uit het bericht om wat voor vraag het gaat. Bij een medische vraag komt de chatbot in actie. Die is geladen met informatie uit medische richtlijnen voor huisartsen.
De AI maakt een samenvatting van het chatgesprek voor in het patiëntendossier. De arts kan kiezen: via de app advies geven, de patiënt doorverwijzen, of de patiënt alsnog op het spreekuur laten komen. Grootste voordeel is de tijdswinst. Overbodige afspraken komen nu minder vaak voor. “Daardoor kan ik nu meer patiënten aannemen”, zegt Dekkers.
Bekijk meer berichten over AI in de zorg
Bron:
Drie manieren waarop AI wordt ingezet in de Nederlandse zorg | de Volkskrant