‘Helft producteigenaren zet AI in voor strategie’

Producteigenaren zetten AI niet alleen in voor repetitieve taken zoals rapportage en analyse, maar ook voor een creatieve en complexe klus als het bedenken van de productvisie en -strategie. Dat blijkt uit onderzoek van softwarebedrijf Klippa.

Klippa voerde in samenwerking met Productowner.nl een enquête uit onder producteigenaren in Europa (58%), Noord-Amerika (30%) en het Verenigd Koninkrijk (12%). Van de 145 ondervraagde producteigenaren laat 60% repetitieve, tijdrovende taken opknappen door AI. Dat ligt voor de hand, omdat deze klussen wel noodzakelijk maar vaak saai zijn om uit te voeren.

AI voor strategie
Bijzonder is dat 50% van de producteigenaren aangeeft AI te gebruiken voor het bedenken van hun productvisie en -strategie. “Dat verrast me. Dit lijkt precies het soort creatieve en complexe taak dat je niet aan AI kunt overlaten, behalve dan om het misschien nog iets te polijsten”, zegt Maarten Dalmijn, auteur van het boek ‘Driving Value with Sprint Goals’.

Toch blijkt uit het onderzoek dat hoe moeilijker de uitdaging, des te minder producteigenaren vertrouwen op AI en automatisering. Risicomanagement en predictive analysis, de minst geautomatiseerde gebieden, worden genoemd door slechts 19% van de producteigenaren. Als redenen worden de hogere mate van complexiteit en onzekerheid gegeven.

AI wordt door een minderheid ook gebruikt voor backlog management (32%) en performance monitoring (25%). Van de respondenten geeft 21% aan chatbots te gebruiken voor het genereren of verfijnen van documentatie en verschillende andere soorten content. Slechts 5% van de producteigenaren geeft aan helemaal geen AI te gebruiken.

Productiviteit
Meer dan 75% van de producteigenaren zegt dat AI hun productiviteit sterk heeft verbeterd. Vid Nose, global product owner bij Heineken, verbaast zich daarover: “Dat is enorm. Ik had zo’n hoog percentage niet verwacht. Ik denk dat we in een AI-hype zitten die vergelijkbaar is met de dot-com bubbel. Ik verwacht niet dat er een grote crash komt, maar ik denk dat het beste nog moet komen.”

Populairste tools
Onder producteigenaren is Jira het meest populair. 82% noemt deze tool als één van hun favorieten. Confluence en Miro volgen met 64% en 61%. Deze tools worden vaak gebruikt voor samenwerking en documentatie. GitHub blijft met 33% een belangrijk platform voor producteigenaren. Qua AI-tools bestaat de top drie uit ChatGPT, Claude AI en Perplexity.

Download rapport ‘AI in product management’

Bronnen:
AI in Product Management: De stand van zaken in 2024 – Klippa
Helft van Product Owners zet AI in voor productvisie en -strategie – Emerce

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Commentaren
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties