De helft van de Chief Financial Officers geeft aan investeringen in AI te schrappen als ze binnen een jaar geen meetbaar rendement zien, blijkt uit onderzoek.
Kunstmatige intelligentie (AI) bevindt zich in de financiële sector op een kritiek punt, schrijft Sarah Fane op Shared Services Link. Ze doelt op de bereidheid van Chief Financial Officers (CFO’s) om te investeren in AI. Dat ziet er op het eerste gezicht positief uit: vier van de vijf CFO’s zijn van plan om hun investeringen in AI de komende 12 tot 18 maanden te verhogen. Maar ondanks deze ‘gretigheid’ geven veel CFO’s toe dat ze ‘niet weten waar ze moeten beginnen’.
Fane baseert zich op onderzoek dat Financial Times Longitude uitvoerde in opdracht van automatiseringsbedrijf Basware. Voor het onderzoek werden 400 CFO’s en financiële leiders bevraagd. Uit het onderzoek blijkt dat de meesten een optimistische kijk hebben op AI, maar ook een sterke behoefte hebben om de investeringen te verantwoorden. De helft van de CFO’s gaf aan dat ze investeringen in AI zouden schrappen als ze binnen een jaar geen meetbaar rendement zien. Hierdoor ontstaat een smal venster om de impact van AI te bewijzen.
Investeringsonzekerheid houdt CFO’s tegen
“AI-adoptie in financiën wint aan momentum, maar veel financiële leiders voelen zich onzeker over waar ze hun inspanningen op moeten richten. Voor 41% van hen verhindert dit gebrek aan duidelijkheid dat AI een strategische prioriteit wordt. De economische onzekerheid compliceert het landschap verder, waarbij 32% van de CFO’s kostenefficiëntie als hun topprioriteit noemt bij financiële transformatie,” aldus Fane.
Deze uitdaging is niet uniek voor middelgrote bedrijven. “Zelfs technologiegiganten zoals Meta worden geconfronteerd met vergelijkbare obstakels. Meta heeft onlangs de aandelenkoers met $ 5,1 miljard aangepast vanwege zorgen over het vermogen om de versnelde AI-investering vol te houden. Hoewel bedrijven zoals Meta middelen hebben om te herstellen, is het behalen van een snelle return of investment (ROI) van cruciaal belang voor andere organisaties in het huidige economische klimaat,” meldt Fane.
Noodzaak van heldere AI-strategie
Veel CFO’s zien AI als een manier om handmatige taken te verminderen en personeel vrij te maken voor meer strategisch werk, maar ze hebben geen duidelijke AI-strategie. 70% van de financiële leiders wil dat AI helpt bij administratieve taken, terwijl 75% gelooft dat AI-teams kan helpen zich te concentreren op strategische activiteiten, waaronder naleving van e-factureringsvoorschriften. 40% van de financiële leiders noemde echter ontoereikend verandermanagement als een obstakel en 31% meldde een gebrek aan strategische richting voor de toekomst van financiën.
Volgens Perttu Nihti, Chief Product Officer bij Basware, is het belangrijk om te starten met AI-projecten met een grote impact die kwantificeerbare ROI kunnen opleveren. “Het kantoor van de CFO houdt toezicht op een breed scala aan functies, van naleving van regelgeving tot cashflowbeheer. Door te focussen op gebieden waar AI snel waarde kan aantonen, zoals foutreductie en fraudedetectie, zijn bredere AI-investeringen te rechtvaardigen,” aldus Nihti.
AI in crediteurenadministratie
Voor CFO’s die prioriteit geven aan AI in crediteurenadministratie (AP) zijn de resultaten veelbelovend, schrijft Shane. “Organisaties die AI hebben omarmd voor AP-processen, melden een indrukwekkend rendement op de investering van 136%, wat meer dan $ 1,36 miljoen bespaart voor elke $ 1 miljoen die in drie jaar is uitgegeven. Voordelen zijn onder meer het verminderen van fouten, het versnellen van fraudedetectie, het verlagen van operationele kosten en het verbeteren van naleving van regelgeving.”
E-facturen
Een succesvol voorbeeld is papier- en verpakkingsfabrikant Billerud. Dit bedrijf slaagde erin om de pdf-facturen met een AI-tool van Basware om te zetten in e-facturen, waardoor ze meer dan 90 procent van de facturen niet meer handmatig hoefde te valideren. Volgens Jesper Persson, Business Developer bij Billerud, vertaalden de efficiëntiewinsten zich direct uit in tastbare kostenbesparingen. “Dit resulteerde in een snelle return on investment binnen slechts een paar maanden,” aldus Persson.
Bronnen:
The AI Tipping Point in Finance: CFOs Demand ROI as AI Adoption Grows
The AI Tipping Point: Half of CFOs will axe AI investment if it doesn’t show ROI next year