Anesthesioloog Joris Broeren en Jan Pronk, manager Business Intelligence & Artificial Intelligence bij het HagaZiekenhuis, zijn enthousiast over de mogelijkheden van AI. Ze waarschuwen echter voor overhaaste implementaties en blind achter de hype aanlopen.
Foto: Jan Pronk, manager BI & AI, en anesthesioloog Joris Broeren (foto HagaZiekenhuis)
Beide heren kennen al veel mooie voorbeelden van AI-toepassingen in het ziekenhuis. Zo helpt een AI-chatbot patiënten bij het vinden van informatie en het beantwoorden van veelgestelde vragen. Daarnaast wordt AI gebruikt voor auto-transcriptie bij gesprekken tussen de dokter en de patiënt. “Dit kan veel tijd besparen en levert een beter gesprek op. Maar we moeten wel kritisch blijven over de nauwkeurigheid van het verslag.”
Radiologie
Op de afdeling Radiologie gebruiken collega’s als tweede beoordelaar bij mammografieën. Dit komt erop neer dat AI de beelden analyseert en mogelijke afwijkingen bepaalt, waarna een radioloog de uiteindelijke diagnose stelt. De combinatie van AI en radioloog kan de kwaliteit van screening en beeldvormende diagnostiek verbeteren, en de werklast voor radiologen verlagen. Dat zegt de Nederlandse Vereniging voor Radiologie ook.
Financiële voordelen
AI speelt ook een rol bij de financiële administratie van het ziekenhuis. Door het analyseren van Diagnose Behandeling Combinaties (DBC’s, codes van negen cijfers die iets zeggen over de inhoud van de zorgactiviteiten) helpt AI ervoor te zorgen dat de juiste codes in het EPD (elektronisch patiëntendossier) worden gebruikt. Dit kan leiden tot een nauwkeuriger facturatie en hogere inkomsten voor het ziekenhuis.
Potentiële risico’s
De heren staan ook stil bij de risico’s van AI. “Bij de aanschaf en ontwikkeling van AI-toepassingen moeten privacy en databeveiliging voorop staan,” zegt Broeren. Hij spreekt ook over de ‘bias’, de (on)bewuste vooringenomenheid van AI-modellen. “Een taalmodel dat getraind is met data uit West-Europa of Amerika, is mogelijk niet voldoende geschikt voor de specifieke multiculturele patiëntenpopulatie van het HagaZiekenhuis. We moeten ons bewust zijn van deze beperkingen en voor representatieve datasets zorgen.”
Vendor push
Broeren en Pronk hebben veel te maken met de ‘vendor push’ uit de markt. Er zijn volgens Broeren veel leveranciers die hen benaderen met nieuwe AI-oplossingen. “Wij kijken liever eerst zorgvuldig naar de situatie in ons ziekenhuis: wat willen we verbeteren? Welke AI-functionaliteit hebben we daarvoor nodig? Daarna gaan we zelf gericht op zoek naar een passende oplossing.” En niet alles wat technisch mogelijk is, is ook zinvol of kosteneffectief, zegt Broeren.
Nuchtere aanpak
“AI zal zeker ondersteuning bieden en de productiviteit verhogen, maar we moeten het inzetten waar het echt meerwaarde heeft voor de patiëntenzorg.” Pronk beaamt dit: “We moeten voorkomen dat we over 5 jaar denken: we hebben nu miljoenen gespendeerd aan allerlei AI-toepassingen en het is gewoon niet geworden wat we dachten. We willen geen geld en energie steken in zaken die niet nuttig zijn, alleen maar omdat iemand zegt dat het nuttig is.”
Bron:
AI in de zorg: de nuchtere aanpak van het HagaZiekenhuis
Lees een artikel van Joris Broeren over AI in de zorg