Bedrijven kijken steeds kritischer naar de toegevoegde waarde van AI. Toch voeren ze de investeringen in AI op vanwege hoge verwachtingen van de technologie. Dat meldt Deloitte op basis van onderzoek.
Bedrijven kijken steeds kritischer naar de toegevoegde waarde van generatieve AI voor efficiëntie en productiviteit. Ook groeit het bewustzijn over de risico’s van het gebruik. Desalniettemin wil twee derde van de bedrijven de investeringen in AI opvoeren. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van het Deloitte AI Institute.
Hoop op hogere productiviteit
Volgens Deloitte snakt meer dan de helft van de bedrijven naar het opvoeren van de productiviteit. Ze hopen dat AI daar een handje bij helpt. Maar slechts een derde van de ondervraagde bedrijven meet of deze verbetering ook echt plaatsvindt na investeringen in AI.
Dat bedrijven toch hun investeringen in AI willen opvoeren komt vanwege de verwachtingen over generatieve AI. Driekwart van de ondervraagde bedrijven zegt om deze redenen extra te investeren in AI. Bijna de helft van de bedrijven heeft echter moeite met de toepassing van AI. Het grootste probleem is het tekort aan data om generatieve AI in te zetten.
Bang voor risico’s
Daarnaast zijn bedrijven ook bang voor het toepassen van AI. De grootste zorg is of ze met het toepassen van AI de regelgeving nog naleven. Voor ruim een derde van de respondenten is dit het grootste obstakel om verder te investeren in AI. Daarnaast vrezen ze voor het beheren van de risico’s van AI en het ontbreken van een goed model voor de governance rond AI.
Het rapport van Deloitte over investeringen in AI is gebaseerd op een enquête onder 2.770 respondenten op directie- tot C-suite-niveau in veertien landen.