Digitalisering maakt de financiële sector complexer en daardoor moeilijker controleerbaar. Dat vergt meer datagedreven toezicht, zegt AFM-bestuurder Jos Heuvelman.
Toezichthouder AFM (Autoriteit Financiële Markten) heeft data nodig om problemen in de financiële sector te signaleren en in te kunnen grijpen. “De tijd van ruitjespapier is voorbij,” schrijft AFM-bestuurder Jos Heuvelman in een opinieartikel in het Financieele Dagblad. Hij reageert hiermee op de waarschuwing van advocaten voor een gebrek aan controle over gegevensinzage door toezichthouders, onder andere door de privacywetgeving AVG.
Privacy
“Steeds meer mensen hebben bedenkingen bij hoe tegenwoordig wordt omgegaan met persoonsgegevens en privacy. Dat vraagtekens worden geplaatst bij de behoefte van de AFM aan data, is logisch. Maar de AFM is niet geïnteresseerd in of u een betalingsachterstand heeft. We willen wèl weten of de ene financiële onderneming meer niet-passende financiële producten aanbiedt dan de andere. Zodat we in kunnen grijpen en kwetsbare klanten kunnen beschermen.”
Digitale ambities
Volgens Heuvelman zijn de digitale ambities in de financiële sector enorm. “De opkomst van AI versterkt en versnelt deze trend. Bestaande en nieuwe financiële ondernemingen willen digitale én gepersonaliseerde dienstverlening bieden, gebaseerd op data van hun (potentiële) klanten. Echt klantcontact verdwijnt naar de achtergrond, en wordt vervangen door digitaal contact via de smartphone.” Dit betekent meer gemak, maar ook meer verleiding en risico, zegt Heuvelman.
Data-analyse
“Dit vereist extra voorzichtigheid van banken, verzekeraars en andere aanbieders bij het maken van financiële producten en dienstverlening. Ook de AFM moet zich aanpassen aan deze nieuwe realiteit. Daarom ligt er nu een wetsvoorstel dat de AFM in staat stelt om haar rol als datagedreven en risicogestuurde toezichthouder te versterken.” Volgens Heuvelman is structurele data-analyse nodig om ontwikkelingen te volgen en risico’s vroegtijdig te signaleren.
Digitalisering toezicht
“Nu financiële producten steeds complexer worden en de risico’s toenemen, is toegang tot andere data cruciaal om consumenten tijdig te beschermen. Digitalisering van de sector vraagt om digitalisering van toezicht. Zo kan de AFM bijvoorbeeld zien welke aanbieders te veel krediet verstrekken en in welke situaties dat zo is.” Ook de AFM houdt zich aan de privacywet AVG, zegt Heuvelman. “We gebruiken zo min mogelijk persoonsgegevens.”
Een moderne digitale financiële sector vereist modern, datagedreven toezicht, concludeert Heuvelman. “Data zonder toezicht is roekeloos, en toezicht zonder data is kansloos.”
Lees het opinieartikel van Jos Heuvelman
Zie ook ‘Overheid worstelt nog met privacywet’ – TheDataConnection.nl
Bron: AFM, 11 november 2024