De meeste Chief Information Officers (CIO’s) geloven dat AI net zo’n impact op hun bedrijf zal hebben als het internet, maar slechts 11 procent van hen is bezig met het volledig toepassen van de technologie. Dat blijkt uit onderzoek van Salesforce.
Een gapende kloof tussen verwachtingen en praktijk. Dat is het beeld dat opdoemt uit het onderzoek onder 150 Chief Information Officers (CIO’s) van bedrijven met minstens duizend werknemers in 17 verschillende branches en in 18 landen, waaronder Nederland. NewtonX voerde in opdracht van Salesforce een enquête uit tussen 23 en 30 juli 2024.
Hoewel 84 procent van de deelnemende CIO’s gelooft dat kunstmatige intelligentie (AI) net zo’n impact op hun bedrijf zal hebben als het internet, zegt slechts 11 procent bezig te zijn met het volledig implementeren van de technologie. De meeste CIO’s (67%) zijn daarin terughoudend vanwege zorgen over beveiliging, privacy en een gebrek aan betrouwbare data.
Verschil van inzicht
Opmerkelijk is dat binnen de bedrijven verschil van inzicht bestaat over de mate waarin AI wordt ingezet. Vooral managers van afdelingen zoals sales, marketing, service en e-commerce vinden dat ze AI ‘volledig hebben geïmplementeerd’ in processen van hun afdeling. Hoewel een functie als klantenservice wordt gezien als meest geschikt voor de toepassing van AI, zijn ze ook het minst voorbereid op de technologie, meldt Salesforce.
Beveiligingsrisico’s
Een groot deel van de AI-toepassingen is niet officieel goedgekeurd in het bedrijf, bleek uit eerder onderzoek. Dat brengt aanzienlijke beveiligingsrisico’s met zich mee, meldt Salesforce. Werknemers kunnen dan gevoelige gegevens via onbeveiligde LLM’s (large language models) versturen. Door dit soort zorgen past slechts één op de tien CIO’s AI volledig toe.
Nieuw tijdperk
“De adoptie van allerlei generatieve AI-tools luidt een nieuw tijdperk van ‘schaduw-AI’ in, dat de urgentie van betrouwbare tools benadrukt,” zegt Juan Perez, CIO van Salesforce. Volgens hem maakten de huidige CIO’s niet eerder een technologische verandering mee met zo’n grote impact op hun werk. “Het is cruciaal om onze lessen met elkaar te delen,” aldus Perez.
Onredelijke verwachtingen
Managers zien in AI kansen voor het verhogen van de efficiëntie: 77 procent van de CIO’s zegt dat ze instemming van de directie hebben voor het gebruik van generatieve AI. Toch vindt 68 procent dat managers binnen het bedrijf onredelijke verwachtingen hebben over hoe snel de investering is terug te verdienen, al gelooft 66 procent dat de AI-investeringen rendabel zullen zijn.
Bronnen:
Drie op de vijf CIO’s vinden dat hun kennis van AI niet voldoende is – Persberichten.com
Slechts 11% van de CIO’s heeft AI volledig geïmplementeerd omdat data- en beveiligingsproblemen de adoptie belemmeren – Salesforce