‘BV Nederland is nog niet data-driven’

Bedrijven in Nederland staren zich blind op AI, terwijl ze hun data ongebruikt laten. Dat is een gemiste kans, zeggen managing partner Pieter de Kok en head of analytics Onno Wouters van Coney Minds. Ze gaven een interview aan New Business Radio.

Aanleiding voor het interview was de lancering van TheDataConnection.nl, dat zich richt op AI, machine learning en data-analyse. De Kok en Wouters benadrukken hoe deze technologieën de accountancy en auditing transformeren. De Kok: “Data-analyse stelt ons in staat om diepere inzichten te krijgen in de financiële prestaties van bedrijven.” Wouters: “Met machine learning kunnen we patronen ontdekken die voorheen onzichtbaar waren.”

AI: beste hype ooit
Wat vinden ze van AI?“AI is de beste hype ooit”, zegt Pieter de Kok. Hij loopt al dertig jaar rond in de accountancy en heeft diverse hypes zien langskomen, zoals big data en blockchain. Hij verwacht van AI over 5 jaar wel mooie toepassingen, maar momenteel ziet hij AI vooral als een hype. Zijn collega Onno Wouter, head of analytics bij Coney Minds, beaamt dat. “Er wordt nu vooral veel over gepraat. Praktische toepassingen blijven uit,” aldus Wouters.

Generatieve AI vs true AI
De Kok ziet twee paden voor AI. “Generatieve AI neemt kleine taken over, zoals het maken van teksten voor mails en contracten. Wij verwachten meer van ‘true AI’, waarbij algoritmes het overnemen van de mens. Dit is nog toekomstmuziek, want we zijn nog niet zover. Maar in de vergezichten gaan mensen helemaal los. Dat is niet realistisch, want het bestaat nog niet.” Wouters: “We verwachten wel dat AI taken gaat overnemen, maar nu nog niet.”

Human Intelligence
De heren pleiten voor een aanpak waarin menselijk inzicht centraal blijft staan. Als experts op het gebied van technologie en data geloven zij dat Human Intelligence de komende jaren essentieel blijft. De Kok: “De menselijke factor zie ik nog niet in de huidige AI.” Als voorbeeld geeft hij een filmpje van Coca Cola dat met AI is gemaakt. “Mijn hart breekt als ik dat zie: het is hartstikke nep!”. De Kok verwacht meer van AI die specifiek wordt ontwikkeld, zoals in de zorg.

Meer doen met data
Technologie moet zorgen voor vooruitgang, vindt De Kok. “De techniek helpt ons met het werk in de accountancy. Daarbij gebruiken we methoden zoals data-analyse en machine learning.” Zijn bedrijf Coney Minds viert in 2025 haar 20-jarig bestaan. Het is in 2005 opgericht om meer te doen met data. “Wij zagen dat data een belangrijke rol speelt bij klanten om grip te houden. Met data ben je dagelijks in controle. Dan komt de jaarrekening niet als een verrassing.”

Kennisplatform
Begin september lanceerde Coney Minds TheDataConnection.nl, een website over AI, machine learning en data-analyse. Het dient als kennisplatform dat de zin en onzin over datatechnologie scheidt en zich richt op de praktische toepassingen in diverse sectoren. De Kok en Wouters spraken hierover in een uitzending van Let’s Talk Business, een programma van New Business Radio. Ook gingen ze in op de uitdagingen en voordelen van data-analyse voor het MKB.

Beluister het interview op New Business Radio via Spotify:

Het interview is ook te beluisteren via SoundCloud en Apple Podcast.

Beluister meer podcasts met Coney Minds

Bron: New Business Radio | New Business Radio

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Commentaren
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties