Het Sint Antonius Ziekenhuis start een proef met kunstmatige intelligentie (AI) om de wachttijden op de spoedeisende hulp te verkorten. Een algoritme voorspelt welke patiënten moeten worden opgenomen en welke eerder naar huis kunnen.
Foto: Op de voorgrond projectleider AI Rogier Plas en SEH-arts Marleen Vreeburg, met het team dat de opnamevoorspeller ontwikkelde (Foto St. Antonius Ziekenhuis)
Patiënten sneller naar huis laten gaan of eerder opnemen in het ziekenhuis. Dat is het doel van een AI (Artificial Intelligence)-project dat maandag 2 september van start ging op de Spoedeisende Hulp (SEH) van het Antonius Ziekenhuis in Utrecht en Nieuwegein. In het project ondersteunt een algoritme artsen, assistenten en verpleegkundigen bij het eerder maken van de beslissing of een patiënt naar huis kan of moet worden opgenomen. Doel van het project is om de wachttijden op de spoedeisende hulp te verkorten. Dat zorgt voor meer tevreden patiënten en verlaagt de werkdruk voor het personeel.
Hoe het werkt
Een team van datawetenschappers ontwikkelde het algoritme in samenwerking met de SEH. Het algoritme gebruikt gegevens zoals leeftijd, bloedwaarden, hartslag en de hoofdklacht, om te voorspellen welke patiënten waarschijnlijk moeten worden opgenomen en welke ontslagen kunnen worden. Voor elke patiënt berekent het algoritme elke 5 minuten opnieuw de kans op opname of ontslag en past de verwachting aan als nieuwe uitslagen daar aanleiding toe geven.
De SEH-artsen die op drukke momenten hun aandacht moeten verdelen over meerdere patiënten, krijgen alle beslisfactoren op een rij met een advies zodat zij sneller kunnen beslissen over de beste behandeling voor de patiënt. Is dat een opname, dan heeft het systeem de voorbereidingen daarvoor vaak al in gang gezet, waardoor de patiënt snel naar een afdeling kan worden overgeplaatst.
Sneller geholpen
“AI gaat ons helpen om het verblijf van patiënten op de SEH te verkorten,” zegt SEH-arts Marleen Vreeburg. “Zodra het algoritme vermoedt dat een patiënt moet worden opgenomen, kan de spoed-coördinator alvast beginnen met het regelen van een bed en de ontvangende afdeling kan alle voorbereidingen treffen. Dit gebeurt terwijl we op de SEH nog bezig zijn met onderzoeken en/of wachten op de laatste uitslagen. Hierdoor hoeft de patiënt minder lang op de SEH te wachten. Ook is er sneller weer een bed beschikbaar voor een volgende patiënt.”
Volgens Vreeburg is het niet zo dat AI bepaalt of iemand moet worden opgenomen of niet. “Die beslissing blijft nog altijd in handen van de behandelend arts.”
De effectiviteit van het AI-model zal in cycli van een maand worden getest: een maand aan, een maand uit. “Hierdoor kunnen we de het resultaat van het algoritme nauwkeurig meten,” aldus Vreeburg.
Bekijk meer artikelen over AI in de zorg
Bron: Met kunstmatige intelligentie sneller geholpen op de Spoedeisende Hulp | St. Antonius Ziekenhuis