Bedrijven die bezig zijn om AI te integreren in hun bedrijfsvoering zeggen ‘aanzienlijk beter’ te presteren dan hun collega’s zonder AI-strategie. Dat meldt cloud computingplatform Vultr op basis van onderzoek van S&P Global Market Intelligence.
Meer dan duizend besluitvormers die verantwoordelijk zijn voor de AI-strategie van hun bedrijf werden voor het onderzoek bevraagd. De besluitvormers werken in verschillende sectoren, waaronder de gezondheidszorg, overheid/publieke sector en financiële dienstverlening.
Het onderzoek laat een duidelijk verband zien tussen de ‘AI-volwassenheid’ van een bedrijf en de resultaten die het bedrijf haalt. Hoe hoger de AI-volwassenheid des te beter de omzetgroei, marktaandeel, klanttevredenheid en operationele efficiëntie, meldt Vultr.
AI-volwassenheid
Van de besluitvormers zit bijna driekwart (72%) op een hoger volwassenheidsniveau met AI-gebruik. 32% heeft AI geïntegreerd in hun core business en ziet het als meerwaarde voor hun klanten. 40% gebruikt AI dagelijks extensief. 27% zit in de operationele fase en heeft AI opgenomen in dagelijkse werkzaamheden.
Voor de mate van AI-volwassenheid wordt gekeken naar het aantal AI-modellen dat wordt gebruikt binnen een bedrijf. Uit de gegevens blijkt dat geavanceerde AI-gebruikers een groot aantal modellen tegelijk gebruiken als onderdeel van een multi-model aanpak.
AI-modellen
Bedrijven zijn bezig met het ontwikkelen van AI-modellen. Gemiddeld zijn er nu 158 AI-modellen operationeel. Volgens de prognoses zal dit aantal komend jaar stijgen tot 176 AI-modellen. “Deze groei laat een opmerkelijke versnelling zien in de toepassing van AI in verschillende sectoren,” meldt Vultr. Deze ontwikkeling wordt bevestigd doordat 89% van de organisaties binnen twee jaar een geavanceerd gebruik van AI verwacht.
AI als concurrentiemiddel
“Volwassenheid van AI is het nieuwe concurrentiemiddel. Bedrijven moeten nu investeren om AI-modellen, training en schaling in productie te versnellen,” zegt Kevin Cochrane, chief marketing officer van Constant, het moederbedrijf van Vultr. Volgens Cochrane zijn AI-transformationele bedrijven de hearts, minds en share of wallets aan het winnen en verbeteren ze tegelijkertijd hun operationele marges.
Betere prestaties
De helft van de AI-transformationele bedrijven presteert ‘aanzienlijk beter’ ten opzichte van branchegenoten dan bedrijven op operationeel niveau, staat in het rapport. De meeste AI-gestuurde organisaties zegt hun prestaties in 2023 ten opzichte van 2022 hebben verbeterd. Dan gaat het om klanttevredenheid (90%), omzet (91%), marketing (89%) en marktaandeel (89%). Bijna de helft (40 tot 45%) van de organisaties zegt dat AI een grote impact heeft op deze prestatiefactoren.
Bron: Vultr, 27 juni 2024
Report: A Unique Glimpse into Path to AI Maturity | Vultr – Vultr.com