AI beweegt bedrijven tot aanpassen data- en analysemodellen

Door de opkomst van kunstmatige intelligentie overweegt 61 procent van de bedrijven hun data- en analysemodellen aan te passen. Dat blijkt uit onderzoek van marktanalist Gartner.

Gartner ondervroeg 479 data-analisten uit verschillende landen in het jaarlijkse Chief Data & Analytics Officer (CDAO) survey naar de nodige veranderingen die ze moeten maken in hun data- en analysemodellen om ze geschikt te maken voor nu en in de toekomst. Van de CDAO’s verwacht 38 procent dat hun data- en analyseprogramma’s in de komende 12 tot 18 maanden worden ingehaald door AI-technologie. 29 procent van de respondenten zei het gebruik van databestanden te verbeteren om te voldoen aan overheidsbeleid, procedures en standaarden.

‘Data-analisten wachten niet’
“Data-analisten reageren direct op de snelle ontwikkeling van AI-technologieën. Ze wachten niet om veranderingen door te voeren in hun operationele modellen,” zegt Alan D. Duncan, vicevoorzitter en vooraanstaand analist bij Gartner. CDAO’s doen dit om de data-gedreven innovatie te ondersteunen en de behendigheid in hun organisatie te stimuleren, met data governance als voornaamste doel.”

Rol data-analist belangrijker
Volgens Duncan is de rol van de data-analist belangrijker geworden. “De reikwijdte in de verantwoordelijkheden is toegenomen, terwijl beperkingen van budget en middelen een nog groter probleem vormen. Tot de belangrijkste taken van de CDAO horen het beheer van de data- en analyse(D&A)-strategie (74 procent) en de governance van data- en analyse (68 procent).

Verantwoording over AI
Verantwoording afleggen over AI staat ook hoog op de agenda van data-analisten. Uit de enquête blijkt dat 49 procent van de CDAO’s zei dat generatieve AI al binnen hun primaire verantwoordelijkheid valt. Bij 58 procent valt dit binnen hun takenpakket. Dat is een stijging van 34 procent ten opzichte van 2023, meldt Gartner.

Hogere kosten en beperking budget
De uitbreiding van verantwoordelijkheden brengt significante kosten met zich mee. Onder data-analisten die hun inkomen elk jaar zagen stijgen ondervindt 46 procent een beperking van het budget als een uitdaging. “CDAO’s die betere business cases aan hun financiële directeuren kunnen tonen, krijgen sneller en betere financiering voor hun plannen. Ze krijgen ook een hoger inkoopbudget van het management,” aldus Duncan.

Werk aan de winkel met D&A-waarde
Slechts 49 procent van de data-analisten heeft bedrijfsresultaatgerichte maatstaven opgesteld waarmee belanghebbenden de D&A-waarde kunnen volgen. Daarentegen heeft 34 procent geen maatstaven voor bedrijfsresultaten voor D&A vastgesteld. Daar is nog veel werk aan de winkel. Als data-analisten er niet in slagen om hun invloed op de organisatie duidelijk te maken, zal 75 procent van hen in 2026 worden vervangen door technologische functies,” aldus Duncan.

‘Conclusies open deur’
Onno Wouters, head of analytics bij accountancybedrijf Coney Minds, verbaast zich niet over de conclusies uit het onderzoek van Gartner. “Ik lees dat CDAO’s hun datastrategie constant aanpassen, mede op basis van de ontwikkelingen met AI. Dat is echter een continue ontwikkeling en vraagt constant aandacht. De CDAO’s geven dat ook aan, maar dat is logisch, want dat is hun business case. Ze hebben immers al moeite genoeg om voldoende funding te krijgen voor hun projecten en om binnen hun organisatie duidelijk  te maken van het financiële voordeel (of impact) is van hun projecten.”

Wouters vervolgt: “Dat wanneer de interesse toeneemt voor data, analyses en AI ook data-analisten belangrijker lijken te worden, lijkt me een redelijke open deur. Dat er aanpassingen nodig zijn aan de beschikbare data, qua hoeveelheid, tijdigheid andere eisen gesteld worden, dat er vanuit overheden andere of aanvullende eisen aan data gesteld worden is ook logisch. Dat de beroepsgroep die dat betreft daar druk mee bezig is, lijkt me ook logisch. Al met al zie ik weinig nieuws onder de zon.”

Congres
Tijdens de Gartner Data & Analytics Summit van 13 tot 15 mei in Londen gingen data-analisten verder in op de vraag hoe ze bedrijfswaarde kunnen creëren.

Rapport
Lees het Gartner-rapport ‘Map your AI use cases by opportunity’

Bron: Gartner, 29 april 2024

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Commentaren
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties