Digitaal fit

Koplopers zijn bedrijven die gedurende meerdere jaren groeien met dubbele cijfers. Ze groeien sneller dan de markt. Wat is hun geheim?

“Koplopers zijn digitaal fit. Ze investeren in R&D en digitalisering,” zegt Frodo Korff. Als adviseur heeft hij diverse koplopers in het mkb geholpen. Het valt hem op dat deze bedrijven betere besluiten nemen dankzij data. Ik interviewde hem over de waarde van data, in aanloop naar het rondetafelgesprek dat hij in januari 2025 zal leiden.

Data-analyse, dat zouden meer bedrijven moeten doen. Bij audit-plichtige bedrijven gebeurt dit regelmatig. Het helpt ook om fraudesignalen te herkennen. Voor de scepsis van auditors maakt het echter uit of ze zelf een data-analyse maken, of deze overnemen van hun collega’s. Dat blijkt uit recent onderzoek van de VU. Het kan verklaren waarom grote accountancykantoren, met aparte afdelingen voor audits en data-analyse, fraudesignalen missen.

Hoe kunnen data het werk verbeteren? Op de Data Expo in de Jaarbeurs passeerden tal van data-toepassingen de revue. De NS gebruikt data om te voorspellen of er genoeg OV-fietsen beschikbaar zijn. Philips gebruikt interactieve dashboards om productinfo te delen. De overstap naar dataplatforms gaat echter niet vanzelf. Ook grote bedrijven zoals Schiphol hebben hiermee geworsteld. Waarom? Dat lees u in dit verslag.

Dit is het redactioneel in de eerste nieuwsbrief van TheDataConnection.nl.

Bekijk de nieuwsbrief

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Commentaren
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties